آفتاب

کارشناس آمریکایی:دستیابی به توافق هسته ای نزدیک است

کارشناس آمریکایی:دستیابی به توافق هسته ای نزدیک است

ایرنا نوشت:

کار شناس ارشد اندیشکده آمریکایی شورای اتلانتیک معتقد است با وجود برخی نکات از جمله مسئله زمانبندی لغو تحریم ها و بازرسی تاسیسات غیر هسته ای که هنوز توافق نهایی بر سر آن ها حاصل نشده دستیابی به توافق هسته ای تا روز 9 ژوئیه تقریبا حتمی است.

باربارا اسلاوین کارشناس اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک درگفت و گو با ایرنا ضمن تایید این که بیش از 90 درصد متن نهایی توافقنامه هسته ای تدوین شده گفت هنوز بر سر برخی نکات از جمله زمان بندی مشخص لغو تحریم ها موضوع دسترسی به تاسیسات غیرهسته ای ونکات جزیی دیگری در رابطه با سانتریفیوژها باقی مانده که مذاکره کنندگان به طور فشرده درحال مذاکره درباره آن ها هستند.

وی افزود:بااین همه معتقدم پیشرفت های بسیار زیادی حتی در بحث بر سر همین نکات هم حاصل شده و لذا دستیابی به توافق نهایی تا تاریخ 9 ژوئیه که موعد حقیقی پایان مذاکرات است تقریبا قطعی به نظر می رسد.

این کارشناس و صاحب نظر برجسته آمریکایی حمایت نیرومند رهبری جمهوری اسلامی ایران واعتمادکامل ایشان به تیم هسته ای و تلاش های آن ها را عامل موثری در خاموش کردن منتقدان تند رو داخلی دانست ولی گفت باوجود این باید انتظار برخی گلایه ها و فشارها از سوی تندرو های هردوکشور را داشت که در نتیجه نهایی این گفتگو ها بی اثر خواهد بود.

اسلاوین تصویب لایحه اخیر مجلس شواری اسلامی مبنی بر ارجاع توافق هسته ای به شورای امنیت ملی را که مورد تایید شورای نگهبان قانون اساسی هم قرار گرفته را امتیاز بزرگ دیگری برای دولت ایران در جهت حصول این توافق و به اجرا در آوردن آن دانست.

کارشناس ارشد اندیشکده شورای اتلانیتک در خصوص جنجال های اخیر بر سر بازرسی از اماکن غیر هسته ای این جنجال ها را انحرافی توصیف کرد و گفت با توجه به این که در پروتوکل الحاقی به این مسئله پرداخته شده و مندرجات این پروتوکل سازکار های مشخصی را برای انجام این بازرسی ها در صورت لزوم در نظر گرفته نباید به این جنجال ها بهای زیادی داد .

در پاسخ به این سوال که آیا طرح این موضوع می تواند اختلالی در روند گفتگو ها وحصول توافق نهایی ایجاد کند گفت که به نظر او این جنجال ها به هیچوجه قادر به جلوگیری از توافق نهایی نخواهد بود .

اسلاوین در ادامه گفت مذاکره کنندگان در حال بحث و بررسی فرمول مشخصی هستند که تشکیل یک کمیسیون بررسی برای راستی آزمایی ادعا های احتمالی را ضروری می داند و 4 کشور آمریکا ، فرانسه ، انگلیس و المان به آن رای موافق داده اند و لذا حتی در صورت چنین اتهامات و یا ادعاهایی بررسی صحت و سقم آن ها به عهده این کمیسیون خواهد بود.

4949

کد N869126

وبگردی