آفتاب
ویکی لیکس فاش کرد؛

نظارت بر فعالیت شیعیان؛ یکی از وظایف دیپلمات های سعودی

نظارت بر فعالیت شیعیان؛ یکی از وظایف دیپلمات های سعودی

براساس اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی لیکس درباره عربستان، ریاض نه تنها ایران را بزرگترین رقیب منطقه ای خود می دانسته بلکه به شدت نگران گسترش مذهب تشیع در کشورهای جهان بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس اسنادی که سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر کرده، دیپلمات های سعودی به شدت نگران فعالیت های شیعیان در منطقه هستند. طبق یکی از این اسناد آنها مراقب بوده اند که به عنوان مثال چند نفر از دانشجویان کشورهای اسلامی در ایران مشغول به تحصیل هستند.

سند دیگری نیز نشان می دهد که سفارت عربستان در موریتانی شمار شیعیان در این کشور آفریقایی را ۵۰ هزار نفر برآورد کرده و یا سفارت عربستان در فیلیپین نگران هرگونه بحث و گفتگویی بین مسلمانان شیعه و سنی در نزدیکی مسجد الداهاب در شهر مانیل پایتخت این کشور بوده است.

در این سند که تاریخ آن مربوط به ۴ فوریه سال ۲۰۱۰ می شود، علیرغم آنکه عنوان شده شیعیان تنها یک درصد مسلمانان فیلیپین را تشکیل می دهند، ابراز نگرانی شده که پیام این اقلیت مذهبی به طور مدیریت شده به سطح عمومی وارد می شود.

توبی ماتینسن یکی از کارشناسان مرکز تحقیقاتی دانشگاه کمبریج و نویسنده کتابی درباره سیاست مذهبی در کشورهای خلیج فارس درباره این اسناد می گوید: این اسناد ثابت می کند که سیاست خارجی سعودی دست کم تا حدودی فرقه ای بوده و هدف آن تنها مهار ایران نبوده بلکه آنها بدنبال مهار تشیع هستند.

 

کد N869098

وبگردی