آفتاب

قراردادهای تسلیحاتی و هسته‌ای میان عربستان و فرانسه

قراردادهای تسلیحاتی و هسته‌ای میان عربستان و فرانسه

وزیر امور خارجه عربستان در جریان سفر وزیر دفاع کشورش به پاریس گفت: دو کشور با امضای توافقنامه‌هایی به ارزش 12 میلیارد دلار موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری العربیه، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترکی با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود گفت: مساله توافقات تسلیحاتی با پاریس در مذاکرات روز چهارشنبه مطرح شد.

فابیوس نیز گفت: مسئولان دو کشور با امضای 10 قرارداد شامل 23 هلیکوپتر ایرباس H145 به ارزش 500 میلیون دلار موافقت کردند.

هلیکوپتر H145 یک هلیکوپتر سبک دو موتوره است که معمولا برای خدمات اضطراری و گشت‌زنی‌های مرزی استفاده می‌شود.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد: وزارت دفاع عربستان درباره مبلغ یک قرارداد درخصوص قایق‌های گشت‌زنی فرانسوی ساخت شرکت DCNS مذاکره کرده است.

منابع عنوان داشتند: این توافقنامه برای سرمایه‌گذاری چنین مبلغ هنگفتی نشانه‌ای از سیاست متمرکز عربستان سعودی است چرا که این توافقات چند هفته پس از دعوت فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه توسط عربستان برای سخنرانی در شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس در ریاض صورت گرفته است؛ نقشی که غالبا به یک رییس جمهور کشور خارجی داده نمی‌شود.

یکی دیگر از منابع گفت: به غیر از یک میلیارد دلاری که برای خرید مستقیم این تجهیزات صرف می‌شود، باقی 11 میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری خواهد شد.

در خصوص همکاری‌های هسته‌ای فرانسه و عربستان فابیوس عنوان داشت: عربستان قصد دارد تا بررسی احتمالی را درباره ساخت رآکتور اتمی با کمک فرانسه در عربستان انجام دهد.

الجبیر نیز درباره این راکتورهای اتمی گفت: ریاض تمایل دارد تا تکنولوژی پیشرفته را از فرانسه کسب کند.

انتهای پیام

کد N868696

وبگردی