آفتاب
با وجود وعده اوباما؛

کنترل پهپاد ها در اختیار سیا باقی می ماند

کنترل پهپاد ها در اختیار سیا باقی می ماند

علیرغم وعده دو سال پیش رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر گرفتن کنترل هواپیماهای بدون سرنشین از سازمان اطلاعات مرکزی این کشور، براساس یک طرح جدید سیا همچنان مسئول کنترل این هواپیماها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه هافینگتون پست، باراک اوباما دو سال پیش اعلام کرد قصد دارد کنترل برنامه جنجال برانگیز حمله هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) این کشور را علیه شبه نظامیان افراطی در خاورمیانه از کنترل سیا خارج کرده و آن را به وزارت دفاع (پنتاگون) واگذار کند.

وی وعده داده بود که تا ماه آوریل سال جاری این وعده خود را عملی خواهد کرد. با این حال روزنامه هافینگتون پست در گزارشی نوشته است که در روز دهم ماه ژوئن مقامات دولت اوباما جلسه ای محرمانه با نمایندگان داشته و طرحی را در اختیار آنها قرار داده اند که براساس آن هدایت و کنترل هواپیماهای بدون سرنشین برعهده پنتاگون و سیا به طور مشترک خواهد بود.

یکی از مقامات مطلع از این طرح به این روزنامه گفته است که ۹۵ درصد این طرح تایید شده و ۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به جزییات آن می شود.

این روزنامه نوشته است در حالی که هم پنتاگون و هم سیا این طرح جدید را تایید کرده اند اما نمایندگان نگران هستند چگونه این دو نهاد که هریک دیگری را به عدم کفایت در این خصوص متهم می کنند، می خواهند این کار را مشترکا انجام دهند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی به هافینگتون پست گفته است این طرح کاملا غیرعملی است. به گفته وی این پروژه با داشتن دو متصدی واقعگرایانه نبوده و اصلا طرحی نیست که مورد ادعای رئیس جمهور بود.

 

کد N868562

وبگردی