آفتاب
السفیر خبر داد؛

ادامه میانجیگری عمان برای حل سیاسی بحران یمن

ادامه میانجیگری عمان برای حل سیاسی بحران یمن

یک روزنامه عرب‌زبان در گزارشی اعلام کرد که پس از شکست نشست ژنو درباره یمن، گروهی از هیأت صنعاء به مسکو و گروهی دیگر به مسقط سفر کرده و با مقامات آنها درباره راهکارهای حل بحران یمن رایزنی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر»، پس از شکست نشست ژنو درباره یمن و حتی عدم توافق طرف های مذاکره بر سر برقراری آتش بس در طول ماه مبارک رمضان، مقامات عمان به میانجیگری برای حل بحران یمن ادامه دادند. در مقابل روسیه نیز به نوبه خود تلاش کرد تا بتواند راه حلی برای حل بحران یمن بیابد.

بر اساس گزارش این روزنامه، اعضای هیأت صنعاء پس از ترک ژنو به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول اعضای «کنفرانس سراسری مردمی» به ریاست علی عبدالله صالح بودند که به دعوت رسمی وزارت خارجه روسیه به مسکو رفتند و گروه دوم نمایندگان انصارالله بودند که به دعوت مقامات عمانی، ژنو را به مقصد مقسط ترک کردند.

در همین ارتباط حزب «کنفرانس سراسری مردمی» با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به دعوت رسمی مقامات روسی به مسکو سفر کرده و این سفر چند روز به طول خواهد انجامید.

از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه با یوسف الزدجالی سفیر عمان در مسکو دیدار و درباره راهکارهای سیاسی حل بحران یمن با وی گفتگو کرد.

هیأت انصارالله نیز پس از ترک ژنو به مقصد عمان، با «یوسف بن علوی» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد. بحث و تبادل نظر درباره علل شکست نشست ژنو و راهکارهای سیاسی حل بحران یمن محور گفتگوهای دو طرف در این دیدار بود.

بر اساس ادعای رسانه های یمنی، هم اکنون مذاکرات مخفیانه ای میان جنبش انصارالله یمن و جدایی خواهان جنوب این کشور تحت نظارت مقامات عمان در جریان است. هدف از این مذاکرات قانع ساختن نیروهای انصارالله و ارتش یمن به عقب نشینی از استان عدن و سپردن اداره آن به جدایی خواهان جنوبی است که از یاران «منصور هادی» محسوب نمی شوند.

کد N868319

وبگردی