۰

عربستان چگونه با پول، رسانه‌ها را استثمار می‌کند

  • ۱۵بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با استناد به اسنادی که اخیراً پایگاه ویکی‌لیکس از وزارت خارجه عربستان منتشر کرد، از پول‌های گسترده‌ای که ریاض به رسانه‌های مختلف پرداخت می‌کرده تا آنها را در راستای منافع و خواسته‌های نامشروع خود به خدمت بگیرد، پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که اسناد جدیدی که از وزارت خارجه عربستان توسط پایگاه ویکی‌لیکس منتشر شدند تصویری از عربستان می‌سازند به نحوی که به رسانه‌هایی که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند پول پرداخت می‌کند و از آنها بهره می‌برد تا ضمن پیشبرد سیاست‌هایش علیه دشمنانش شامل ایران، حزب‌الله لبنان و دولت بشار اسد در سوریه انتقاد کنند.

این اسناد در مواردی این تلقی از عربستان را به عنوان کشوری که بی‌مهابا دلارهایی نفتی را به رسانه‌ها پرداخت می‌کند و آنها کافی است برای دریافت یک چک در کاخ پادشاهی عربستان را بزنند، از بین می‌برند. به جای آن این اسناد نشان می‌دهند که برخلاف این تلقی رهبران عربستان پول‌های تدریجی پرداخت می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند نتایجی را که می‌خواهند به دست آورند. به عنوان مثال ملک عبدالله در سال 2012 با پرداخت یک وام دو میلیون دلاری به شبکه ام‌تی‌وی لبنان به این شرط که این شبکه با رسانه‌های متخاصم با عربستان مقابله کرده و از عربستانی‌های «آگاه» برای برنامه‌های گفت‌وگوی خود دعوت کند، موافقت کرده است.

براساس این اسناد مبلغ درخواست شده از سوی مدیر این شبکه تلویزیونی 20 میلیون دلار بود اما وزارت امور خارجه عربستان در نهایت این مبلغ را به حدود دو میلیون دلار کاهش داد.

همچنین براساس این سند، سعود الفیصل، وزیر خارجه سابق عربستان توصیه کرد تا این پول در عرض دو سال و در چهار بخش پرداخت شود تا مقامات عربستان هر شش ماه یک بار اطمینان حاصل کنند که شبکه ام‌تی‌وی به تعهد خود پایبند است.

همچنین براساس یک سند، شاهزاده سعود الفیصل به کابینه عربستان توصیه می‌کند دو روزنامه مهم این کشور یعنی الشرق الاوسط و الحیات مقاله‌هایی درباره انتقاد از سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و هم‌پیمان عربستان منتشر نکنند. در جای دیگری نیز توصیه شده است به منظور بهبود روابط عربستان با روسیه، رسانه‌ها از مقامات سیاسی مسکو انتقاد نکنند.

روزنامه الاخبار لبنان که منتقد عربستان است نیز از جزئیات دیگری از این سیاست عربستان پرده برداشت.

این روزنامه گزارش داد که مقامات عربستان برای به دست آوردن هم‌پیمانانی در رسانه‌ها و مجازات کسانی که منتقدشان باشند، به برخی از کسانی که تشخیص می‌دهند، سفر زیارتی رایگان به این کشور اهدا کرده و جلوی سفر برخی دیگر را نیز می‌گیرند. به عنوان مثال وائل العبرشی یک مجری برجسته تلویزیون مصر به دلیل حملات مکرر و غیرموجه به عربستان در برنامه‌هایش از فهرست مقامات رسانه‌ای مصری که قرار بود رایگان به عربستان سفر کنند حذف شد.

همچنین یک سند دیگر نشان می‌دهد شاهزاده سعود الفیصل توصیه به پشتیبانی مالی از یک مرکز لبنانی مدافع حقوق خبرنگاران که از سوی می چی دیاک، یک مجری زن مشهور که در بمب‌گذاری سال 2005 دچار قطع عضو شد، کرده است تا با استفاده از مرکز وی سیاست‌های عربستان حمایت شوند.

همچنین در موارد دیگر وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان با فرستادن سندی به منشی شخصی ملک عبدالله خواهان حمایت از رسانه‌های تونس شده تا عربستان این رسانه‌ها را به خدمت گرفته تا میان مدیران آنها و مقامات این کشور روابطی خوب برقرار شود.

در یک مورد دیگر نیز مصطفی بکری، یک روزنامه‌نگار مصری برجسته و قانون‌گذار سابق این کشور از مقامات عربستان خواهان دریافت پول شده با راه‌اندازی یک روزنامه و یک شبکه تلویزیونی با آنچه که وی تلاش‌های ایران علیه روزنامه‌نگاران مصری خواند، مقابله کند.

در یک سند مربوط به سال 2010 نیز عربستان مجموعاً 13 هزار دلار در این سال به رسانه‌های موریتانی، 24 هزار و 500 دلار به نشریات اردنی، 10 هزار دلار به مجله الخلیج لبنان و بیش از 80 هزار دلار به نشریات کویت پول پرداخت کرده است.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.