آفتاب
حاشینه نگاری مهر از جلسه استیضاح؛

جلسه خُنَک استیضاح فانی/ روحانی و لاریجانی نیامدند

جلسه خُنَک استیضاح فانی/ روحانی و لاریجانی نیامدند

جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در حالی بسیار سرد و بی تحرک برگزار شد که رئیس مجلس برای اداره جلسه و رئیس جمهور برای دفاع از وزیر در صحن علنی حضور نیافتند.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در حالی با حضور ۲۰۴ نماینده آغاز شد که علی لاریجانی رئیس مجلس در جلسه حضور نداشت و اداره جلسه را به محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس سپرده بود.

- پس از آغاز جلسه وزیر آموزش و پرورش با همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شهیدی رئیس بنیاد شهید وارد مجلس شد.

- در ادامه نیز علوی وزیر اطلاعات، جنتی وزیر فرهنگ، گودرزی وزیر ورزش و جوانان، فرهادی وزیر علوم، واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این جمع اضافه شدند.

- صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور نیز در جلسه استیضاح حضور داشت.

- ۱۰ نفر از نمایندگان که از استیضاح کنندگان فانی بودند در موافقت با استیضاح صحبت کردند که یک نکته در صحبت همه استیضاح کنندگان مشترک بود و آن رویکرد سیاسی در وزارت آموزش و پرورش است.

- کوچکی نژاد نماینده مردم رشت اولین استیضاح کننده ای بود که در مخالفت با وزیر صحبت کرد. وی خطاب به وزیر گفت چند درصد از انتصاب شدگان شما جزو تحصن کنندگان سال ۸۸ بودند.

- کوچکی نژاد که با صدای بلند صحبت می کرد در میان سخنانش دچار گرفتگی صدا شد و یکی از نمایندگان فریاد زد آب برسانید، آب.

- در جلسه امروز میان نمایندگان برگه هایی توزیع شده بود. یکسری از برگه ها پرونده عملکرد وزارت آموزش و پرورش بود که به بررسی مقایسه ای بودجه و عملکرد وزارتخانه پرداخته بود و سری دیگر که از سوی یکی از نمایندگان منتشر شده بود، تصاویری از مقایسه مدارس تهران و مناطق محروم بود.

- تعداد استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش امروز صبح اعلام شد. استیضاح کنندگان از ۶۴ نماینده به ۴۰ نماینده کاهش یافته بودند.

- جلسه امروز کاملا بی نظم اداره شد. بیشتر نمایندگان در قسمت جلوی صحن مشغول رایزنی با وزرا بودند. کاملا مشخص بود که جلسه استیضاح برنامه ریزی شده نیست، زیرا فراکسیون های اصولگرای مجلس نیز موافق استیضاح نبودند. حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان چندی پیش مخالفتش را با استیضاح اعلام کرده بود. امروز نیز فراکسیون رهروان در جلسه شورای مرکزی بر لزوم ابقای فانی و تلاش در این خصوص تاکید کرده بود.

- آنقدر جلسه امروز بدون تحرک و خُنک بود که بیشتر شبیه جلسه رایزنی نمایندگان با وزرا بود تا جلسه استیضاح جدی. در این میان انتقادات عثمانی نماینده بوکان توانست برای دقایقی نمایندگان را سر جای خود نشانده و سکوت را بر مجلس حاکم کند. او قسم خورد که به خاطر رای فرهنگیان و یا تریبون صحبت نمی کند و تنها دغدغه او کیفیت آموزش در وزارت آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان است. وی اعلام کرد که بیشتر خانواده اش فرهنگی هستند و از وضعیت معیشت فرهنگیان کاملا مطلع است.

- عثمانی که حمایت دو فراکسیون سیاسی مجلس از فانی به مذاقش خوش نیامده بود، گفت: جریانات سیاسی مختلف در مجلس دست به دست هم داده اند تا استیضاح رای نیاورد. امیدوارم این تلاش در راستای همدلی و حل مشکلات باشد نه ایجاد زمینه استیضاح سایر وزیران.

- در این میان دفاع رئیس قبلی و فعلی کمیسیون برنامه و بودجه که در تعیین بودجه وزارتخانه ها تاثیرگذار هستند از وزیر آموزش و پرورش بسیار جالب بود. غلامرضا تاجگردون ضمن تاکید بر وجود مشکلات در وزارت آموزش و پرورش و لزوم حل آن، از فانی و وضعیت وزارتخانه ناشی از کمبود بودجه دفاع کرد. وی معتقد بود حتی در صورت تغییر فانی نیز مشکلات وزارتخانه حل نخواهد شد. در پایان نیز گفت از فانی دفاع کردم به خاطر اینکه به نظر من او وزیری ساده است و فردی شومن و خالی‌بند نیست.

- در این میان دفاع مصباحی مقدم از فانی بسیار جالب بود. وی وقت دفاعیاتش را به سه قسمت تقسیم کرده و از جانب خود، حسین مظفر و غلامعلی حداد عادل از وزیر آموزش و پرورش دفاع کرد و در هر قسمت از هر کدام از آنها جملاتی را اعلام نمود. وی از قول حداد عادل گفت وزارت آموزش و پرورش وزارت پرمشکلی است. با استفاده از افراد شائبه دار بر مشکلات این وزارتخانه نیفزایید.

- مصباحی مقدم در پایان نیز از نمایندگان خواست به فانی مجددا رای اعتماد بدهند تا خواسته رئیس جمهور محقق شود.

- هر چه به سمت پایان وقت جلسه استیضاح نزدیک می شدیم، مجلس نظم بیشتری به خود می گرفت. در حالی که همه منتظر دفاع نوبخت و یا جهانگیری از فانی بودند، وزیر آموزش و پرورش در فرصت اعطایی به تنهایی از عملکردش دفاع کرد. شاید جهانگیری و نوبخت نیز عملکرد فانی را قابل دفاع نمی دانستند.

- ساعت ۱۱:۴۱ پس از حدود ۳ ساعت بحث و بررسی عملکرد فانی، وزرا و معاون اول رئیس جمهور مجلس را ترک کردند تا رای گیری آغاز شود.

- در این میان محمد حسین فرهنگی و محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس مکررا برای نمایندگان توضیح دادند که چطور باید برگه های رای را پر کنند. .

- در پایان، فانی با ۷۶ رای موافق استیضاح، ۱۶۷ رای مخالف استیضاح و ۱۳ رای ممتنع به استیضاح از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در مجلس توانست رای اعتماد مجدد مجلس را جلب کند.  مدتها بود که مجلس چنین حضوری را از نمایندگان مشاهده نکرده بود.

- فانی در رای اعتماد به وزرا توانسته بود نظر ۱۸۵ نماینده را برای رای اعتماد جلب کند که امروز با احتساب آرای ممتنع فقط ۵ رای اعتماد را از دست داد و مجددا توانست ۱۸۰ رای را به خود جلب کند.

- همه استیضاح کنندگان از عملکرد فانی و عدم توانایی وی در جلب نظر دولت و مجلس برای حل مشکلات آموزش و پرورش اتفاق نظر داشتند و برخی نیز وی را فردی بی تحرک و سست می خواندند.

- جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش به نوعی به جلسه تقدیر و حمایت از وزیر بهداشت، قاضی زاده هاشمی تبدیل شده بود. همه نمایندگان به نوعی در سخنرانی های خود از تلاش های وزیر بهداشت برای جذب بودجه و جلب نظر نمایندگان برای حل مشکلات وزارت بهداشت صحبت می کردند و آن را با سستی و بی تحرکی فانی در بیان مشکلات فرهنگیان مقایسه می کردند. حتی عثمانی نماینده بوکان که با صدای بلند صحبت می کرد خطاب به فانی گفت امروز شما باید با صدای بلند از مشکلات وزارت آموزش و پرورش می گفتید نه ما. شما در این جلسه هم فقط از افزایش بودجه ناچیز وزارت آموزش و پرورش گفتید.

 

 

کد N868157

وبگردی