آفتاب

الیزه: اقدامات علیه امنیت ملی فرانسه را تحمل نمی‌کنیم/ واشنگتن: از اولاند جاسوسی نکردیم

الیزه: اقدامات علیه امنیت ملی فرانسه را تحمل نمی‌کنیم/ واشنگتن: از اولاند جاسوسی نکردیم

کاخ الیزه در بیانیه‌ای در واکنش به افشاگری‌ ویکی لیکس از جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رئیسان جمهوری فرانسه اعلام کرد: هیچ‌گونه اقدامی که امنیت فرانسه را تهدید کند تحمل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای با اشاره به وعده آمریکا در اواخر سال 2013 مبنی بر عدم جاسوسی از رهبران فرانسه گفت: مقامات آمریکا به ما تعهداتی دادند. این تعهدات باید یادآوری شده و به طور کامل رعایت شوند.

بیانیه کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه پس از برگزاری نشست امروز شورای دفاعی این کشور با حضور وزیران ارشد کابینه و مقامات سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، منتشر شد.

الیزه اقدامات افشا شده آژانس امنیت ملی آمریکا را غیرقابل پذیرش خوانده و اعلام کرد: در زمان نخستین افشاگری‌ها در سال 2013 مذاکراتی میان آمریکا و فرانسه انجام شد.این مساله در فوریه در جریان رفتن اولاند به کاخ سفید بار دیگر مورد بحث قرار گرفت

اشاره این بیانیه به افشاگری درباره جاسوسی آژنس امنیت ملی آمریکا علیه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به این افشاگری‌ها سفیر آمریکا در فرانسه را احضار کرد

پس از انتشار این اسناد کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا رهبر فرانسه را هدف جاسوسی قرار نداده و در آینده نیز چنین کاری نخواهد کرد.

تد پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما ارتباطات فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه را هدف جاسوسی قرار نداده و در آینده نیز هدف قرار نخواهیم داد.

وی شراکت آمریکا و فرانسه را جدایی‌ناپذیر خواند و اما اشاره‌ای به اتفاقاتی که در گذشته آمریکا انجام داده، نکرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که ما یک هدف امنیت ملی معتبر و مشخص نداشته باشیم هیچ فعالیتی در زمینه جاسوسی اطلاعات خارجی انجام نمی‌دهیم. این هم شامل شهروندان عادی و هم شامل رهبران کشورها می‌شود.

وی تاکید کرد: ما با فرانسه در زمینه همه مسائل بین‌الملل همکاری نزدیک داریم و فرانسوی‌ها شرکای جدایی‌ناپذیر ما هستند.

ژررار آرو، سفیر سابق فرانسه در آمریکا هم با کم‌اهمیت دانستن این افشاگری‌ها گفت: هر دیپلماتی با این واقعیت زندگی می‌کند که ارتباطاتش مورد شنود قرار می‌گیرد آن هم نه توسط یک کشو بلکه چندین کشور جهان، این جهان واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً مذاکرات محرمانه مهم با شیوه‌های ارتباطی ایمن انجام می‌شود. اما همه دستگاه‌های دیگر ما با قطعیت مورد شنود قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N868147

وبگردی