آفتاب
گزارش؛

تلاش آمریکا برای مصادره پیروزی‌های نیروهای کرد سوری

تلاش آمریکا برای مصادره پیروزی‌های نیروهای کرد سوری

موفقیت های اخیر نیروهای کرد سوری در مبارزه با گروه تروریستی داعش موجب شده تا آمریکا تلاش برای مصادره این پیروزی ها به نفع خود را آغاز کند.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا به رغم انجام تبلیغات گسترده نتوانسته توفیق چندانی در شکست دادن این گروه تروریستی داشته باشد و موفقیت های کسب شده در عراق و سوریه در مبارزه با این گروه به لطف اتکا بر نیروهای بومی بدست آمده است. 

در همین رابطه مدتی است که گروه های کرد سوری پیروزی هایی در نبرد با داعش بدست آورده اند و در این میان آمریکا تلاش دارد این پیروزی ها را به نوعی به نام خود تمام کند.

در همین رابطه شب گذشته کاخ سفید پیشروی‌های اخیر نیروهای عمدتا کرد سوریه علیه گروه داعش را، به عنوان نمونه‌ای از نحوه نبردهای حمایت‌شده از سوی ایالات متحده علیه افراطیون توصیف کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به خبرهای منتشر شده از پیشروی‌های نیروهای کرد ضد «داعش» در سوریه، گفت «فکر می‌کنم این نشان می‌دهد، داشتن یک شریک قادر، موثر و دارای اراده، به چه اندازه برای آمریکا اهمیت.»

پیشروی اخیر را سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، به نوعی «فروپاشی» افراطیون در مرکز اصلی حضور خود توصیف کرده است.

مقامات آمریکایی ضمن تلاش برای زدن این پیروزی ها به نام خود به روند این پیشروی‌ها و ادامه عقب‌نشینی داعش، نگاهی محتاطانه دارند.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ایالات متحده که نامش را فاش نکرده، نقل کرده است، داعش پیشتر این قابلیت را از خود نشان داده است که قادر به تجدید قوا است. نیروهای کرد نیز به زمان بیشتری برای ثبات بخشیدن به آنچه تصرف کرده است، نیاز دارند.

به گزارش رویترز، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، گفته است این که نیروهای کرد بخشی از راه شمال به جنوب، متصل‌کننده رقه به مرز ترکیه، را در دست گرفته‌اند، کار افراطیون را برای گرفتن نیرو و تجهیزات مشکل می‌کند.

در عین حال مشخص نیست که نیروهای داعش از راه‌های دیگری برای تجدید نیرو و تجهیزات برخوردار نباشند.

گفته‌های تازه کاخ سفید در توصیف روش نبرد با داعش در حالی‌ است که پیشتر مقامات دولت آمریکا در مواردی از نحوه برخورد ارتش عراق در مبارزه زمینی با نیروهای این گروه انتقاد کرده بودند.

یک ماه پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته بود، نیروهای عراقی با وجود آنکه شمارشان در رمادی بیشتر از افراد داعش بوده، اما اراده خود را به نبرد و دفاع از دست دادند.

کد N868055

وبگردی