آفتاب

انتقاد ابتکار از عدم رفع موانع واردات چوب به‌رغم مصوبه دولت

انتقاد ابتکار از عدم رفع موانع واردات چوب به‌رغم مصوبه دولت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری تفاوت های موجود میان شرایط اقلیمی ایران و اروپا، گفت: طرح‌های مدیریت و حفاظت از جنگل ها در ایران باید بر مبنای شرایط اقلیمی فعلی که بدترین نوع تاثیرپذیری از افزایش گرم شدن زمین، تغییرات اقلیم و خشکسالی است، بومی سازی شود.

به گزارش سرویس "محیط زیست" ایسنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست مشترک بررسی راهکارهای حفاظت از جنگل‌های ایران که با حضور اساتید دانشگاه تربیت مدرس، نمایندگانی از انجمن جنگل بانی ایران و معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان و مدیران وی تشکیل شد، با انتقاد از عدم رفع چالش های موجود برای واردات چوب به رغم مصوبه دولت در کاهش تعرفه واردات و عوارض گمرکی، بررسی راهکارهای رفع موانع واردات چوب را دستور کار بعدی اعلام کرد.

ابتکار تاکید کرد: واردات چوب با تعرفه پایین جهت مقابله با روند فزاینده قاچاق و برداشت از جنگل های طبیعی ضروری است.

وی تشکیل کمیته ویژه جنگل ها در زیرمجموعه کارگروه های آمایش استان ها را از دیگر اقدامات موثر برای رفع چالش های موجود برشمرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت انجام فعالیت های مطالعاتی و پژوهشی و آسیب شناسی تاکید کرد تا تفاوت فاحش میان وضعیت جنگل های حفاظت شده با غیرحفاظت شده مانند جنگل خشکه داران مازندران روشن شود.

تنوع، مبنای پایداری و حفظ اکوسیستم است

وی با اشاره به جنگل های دست کاشت گفت: این جنگل ها بیشتر درختکاری است تا ایجاد جنگل، زیرا تنوع لازم و شرایط اکوسیستم طبیعی را ندارد. در حالی که مهم ترین اصل برای سازمان حفاظت محیط زیست، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری بوده و تنوع، مبنای پایداری و حفظ اکوسیستم به شمار می رود.

معاون رئیس جمهور عدم توجه به حفظ تنوع گیاهی را از نگرانی های سازمان حفاظت محیط زیست در ایجاد جنگل های دست کاشت دانست و گفت: ضرورت دارد این موضوع نیز در طرح های مدیریت و حفاظت از جنگل ها مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نقاط قوت مصوبه دولت در 16 دی ماه 92 مبنی بر تنفس جنگل ها را تلاش برای یافتن طرح های جایگزین همچون طبیعت‌گردی و گردشگری جنگلی پایدار اعلام کرد و افزود: شرایط بازدارنده منجر به ایجاد خلاقیت می شود.

وی از بیانات رهبری در 17 اسفندماه سال گذشته به عنوان نقطه عطفی برای مبارزه با جنگل خواری و قاچاق چوب یاد کرد و گفت: پس از این سخنان راهگشا، کارگروه ویژه ای در قوه قضائیه با همکاری کلیه دستگاه ها و نهادهای مسئول برای بررسی و مقابله با تخریب جنگل ها قاچاق چوب، تغییر کاربری اراضی جنگلی و جنگل خواری به صورت جدی، شروع به فعالیت کرد.

حرکت به سمت شاخص های پایداری راهکار توقف روند تخریبی اراضی جنگلی

معاون رئیس جمهور از گردشگری پایدار به عنوان یک ظرفیت بزرگ به ویژه در بحث جنگل های طبیعی نام برد و اظهار کرد: به منظور توقف روند تخریبی اراضی جنگلی کشور باید به سمت شاخص های پایداری حرکت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دولت یازدهم به واسطه نگاه فرابخشی که به محیط زیست دارد، بهترین فرصت را برای ایجاد سازوکارهای قانونی به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: پیگیری و تدوین طرح های جایگزین قاچاق و فروش چوب همچون واردات چوب از جمله وظایف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است که باید به صورت همزمان با مصوبه دولت دنبال شود.

انتهای پیام

کد N868010

وبگردی