آفتاب

کتاب پنتاگون با عنوان «دستورالعمل قانون جنگ وزارت دفاع» منتشر شد

کتاب پنتاگون با عنوان «دستورالعمل قانون جنگ وزارت دفاع» منتشر شد

پنتاگون کتابی را درباره دستورالعمل «قانون جنگ» منتشر کرد که به جزئیات راه‌های قابل قبول کشتار دشمن می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، در این کتاب 1176 صفحه‌ای به نام «دستورالعمل قانون جنگ وزارت دفاع» به شرح تیراندازی، منفجر کردن، بمباران، ضرب و شتم یا روش‌های دیگر و قابل قبول شکست و کشتن دشمن اشاره شده اما به استفاده از گازهای سمی یا خفه‌کننده در این کتاب اجازه داده نشده است. همچنین به حملات غافلگیری و کشتار سربازان عقب نشسته نیز در این کتاب مجوز داده شده است.

در این کتاب تنها به پروتکل نبرد سربازان در خط مقدم اشاره نشده بلکه بخش‌ بسیطی درباره خبرنگاران نیز وجود دارد مبنی بر اینکه می‌توان به آنها برچسب تروریست زد.

در این کتاب آمده است: به طور کلی خبرنگاران غیرنظامی هستند اما ممکن است عضو نیروهای مسلح یا مجاز به همراهی نیروهای مسلح یا متخاصم باشند. نیروی متخاصم جایگزین واژه «نیروی دشمن غیرقانونی» دوران جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا شده است.

پرفسور کریس چمبرز، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه جورج تاون درباره معنای واژه نیروی متخاصم که جایگزین نیروی دشمن غیرقانونی دوران بوش پسر شده، گفت: من معنای آن را نمی‌دانم چون در کنوانسیون ژنو، قوانین بین‌المللی و حتی قانون آمریکا در این باره چیزی گفته نشده است.

این واژه بدان معناست که خبرنگاران همراه که رسماً توسط یک واحد ارتش یا خود ارتش تایید شده‌اند، رتبه‌ای بالاتر از یک خبرنگار دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این روند به نیروهای ارتش اجازه می‌دهد تا خبرنگاران را هدف حمله قرار داده یا حتی آنهایی را که دوست ندارند، به قتل برسانند حتی اگر این خبرنگاران در طرف دشمن نباشند.

وی ادامه داد: حتی تعبیر دولت واشنگتن از نیروی دشمن به قدر کافی دوپهلو و مبهم است.

در این کتاب به مساله پهپادها نیز اشاره شده و آمده است که هیچ ممنوعیتی در قانون جنگ برای استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور وجود ندارد. چنین تسلیحاتی ممکن است حتی مزیت‌هایی بیشتر از سیستم‌های تسلیحاتی دیگر داشته باشند. پهپادها می‌توانند در صورت استفاده توسط ارتش یک کشور به عنوان هواپیمای نظامی مورد استفاده قرار گیرند.

مقدمه‌ای از استفان پرستون، مشاور حقوقی وزارت دفاع آمریکا در این کتاب است که در آن آمده: قانون جنگ بخشی از خود ما هستیم. این کتاب به ما کمک می‌کند تا درس‌هایی را که از گذشته آموختیم، به یاد بیاوریم.

این کتاب نخستین راهنمای حقوقی برای چهار شاخه ارتش آمریکاست. پیشتر، هر کدام از بخش‌های ارتش آمریکا برای مدیریت و حضور در صحنه نبرد خط مشی خودشان را داشتند که در آنها خبرنگاران خائن‌های بالقوه نبودند.

پنتاگون دقیقاً نگفته که تحت چه شرایطی خبرنگار ممکن است یک نیروی متخاصم باشد اما این استاد روزنامه‌نگاری جورج تاون گفت که مطمئن است بخش حقوقی پنتاگون آن را بررسی کرده همانطور که این مساله مورد ارزیابی انجمن ملی رسانه و جامعه خبرنگاران حرفه‌ای قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N867958

وبگردی