آفتاب

ناتو در آستانه بازگشت به عراق به بهانه مبارزه با داعش

ناتو در آستانه بازگشت به عراق به بهانه مبارزه با داعش

نشریه دیلی تلگراف انگلیس گزارش داد ائتلاف ناتو قصد دارد برای نخستین بار از زمانی که خاک عراق را ترک کرد به آموزش سربازان عراقی به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه دیلی تلگراف انگلیس گزارش داد، ائتلاف نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در حالی که چهار سال پیش خاک عراق را ترک کرد، اکنون در آستانه بازگشت به این کشور به بهانه کمک به مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار دارد.

این ائتلاف نظامی قصد اجرای ماموریتی به منظور آموزش افسران ارتش عراق به منظور کمک به آنها برای مبارزه با داعش را دارد.

در این برنامه که قرار است ماه آینده میلادی به اجرا در آید فرماندهان بلندپایه به توسعه یک راهبرد دفاع ملی برای عراق و رهبری واحدهای نظامی در میدان جنگ خواهند پرداخت.

ناتو پیش تر از سال 2004 تا 2011 به آموزش سربازان در عراق پرداخته بود. این ماموریت پس از آن که سیاستمداران عراقی نتوانستند بر سر قوانینی به منظور تداوم آن توافق کنند، پایان یافت.

داگلاس لوته، سفیر آمریکا در ناتو خاطرنشان کرد که اکثریت 62 کشور مشارکت کننده در نیروی ضربت فعلی که به آموزش عراقی‌ها می‌پردازند و حملات هوایی علیه مواضع داعش انجام می‌دهند یا خودشان عضو ناتو هستند و یا از حامیان این ائتلاف محسوب می‌شوند.

با این حال شرکت این ائتلاف نظامی 28 کشوری در ماموریت مبارزه با داعش در عراق نشان‌دهنده تشدید عملیات کشورهای غربی در عراق به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

انگلیس دومین کشور بعد از آمریکا است که بیشترین حملات هوایی را علیه مواضع داعش انجام می دهد و مربیان ارتش انگلیس در آموزش دادن به افسران محلی همکاری می‌کنند.

دیپلماتهای ناتو خاطرنشان کردند که این ماموریت در عراق تنها محدود به آموزش دهی خواهد بود تا این که ماموریتی رزمی باشد. آنها در حالی سنجش این هستند که آیا این آموزشها در خاک عراق به اجرا در آید یا در کشور اردن که همسایه عراق است.

لوته در یک کنفرانس خبری گفت: ناتو در حال کار بر روی یک طرح تقویت ظرفیت دفاعی در عراق است که در جریان آن ناتو به عنوان یک سازمان از دولت عراق خواهد خواست تا در ایجاد این ظرفیتها کمک کند. به عنوان مثال در تدوین یک راهبرد امنیت ملی کمک کند و همچنین در اجرای اصلاحات بخش امنیت، لجستیک و فرماندهی و کنترل نیز کمک کند.

وی تاکید کرد: این برنامه نزدیک به تکمیل است و در هفته‌های آتی ما انتظار داریم تا با دولت عراق آن را اعلام کنیم.

انتهای پیام

کد N867843

وبگردی