آفتاب
اجمالی/ افخم در نشست خبری:

احتمال تمدید مذاکرات/طرح هسته‌ای مجلس را مفید نمی‌دانستیم

احتمال تمدید مذاکرات/طرح هسته‌ای مجلس را مفید نمی‌دانستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما دیدگاه های خود را اعلام کردیم و این طرح را مفید نمی دانستیم،اما این رأی مجلس است که در صورت تائید از سوی شورای نگهبان برای همه لازم الاجراست.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص فرمایشات شب گذشته مقام معظم رهبری در خصوص لغو تحریم ها در روز توافق اظهار کرد: ما از حمایت های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده تشکر می کنیم؛ چراکه پشتوانه سیاست خارجه ایران حمایت، رهنمودهای ایشان و ملت ایران است که بسیار برای ما گرانبها است.

وی افزود: موضوع روند لغو تحریم ها تحت مذاکره است و اجازه بدهید روند مذاکرات که امروز بسیار فشرده و در مرحله سختی است، دنبال شود و کارشناسان گفتگوهای خود را ادامه دهند.

افخم تاکید کرد: در عین حال خطوط قرمز مقام معظم رهبری کاملا کمک کننده و روشن کننده است و تیم هسته ای بر همین مسیر حرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وزارت خارجه در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت بر حفظ حقوق هسته‌ای که روز گذشته کلیات آن به تصویب رسید،  گفت: با احترام به نظر مجلس ما طی مکاتبه ها و همچنین شفاها دیدگاه‌های خود را به مجلس محترم اعلام کردیم و فکر می‌کنیم با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی خوب بود ملاحظات تیم هسته‌ای در نظر گرفته می شد، اما باید به هر حال مراحل قانونی پیش برود تا ما نظر خود را اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که معاون پارلمانی رئیس جمهور این طرح را مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی دانسته است، آیا وزارت امور خارجه نیز چنین دیدگاهی را دارد یا خیر؟، خاطرنشان کرد: ما دیدگاه های خود را اعلام کردیم و این طرح را مفید نمی دانستیم، اما این رأی مجلس است که در صورت تصویب نهایی و تایید آن از سوی شورای محترم نگهبان قانونی خواهد بود که همه باید از آن تبعیت کنیم.

وی با اشاره به دیدگاه های وزارت امور خارجه در خصوص این طرح تصریح کرد: اجازه بدهید چون این طرح مصوب شده است دیگر به نظرات گذشته ورود نکنیم.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف چه زمانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواهند پیوست، اظهار کرد: امروز کار کارشناسان ادامه دارد و مذاکرات برای نهایی کردن متن توافق و کار بر روی نقاط اختلافی انجام می شود و هنوز زمان قطعی در خصوص حضور وزرای خارجه در مذاکرات مشخص نیست و منوط به آن است که کارشناسان کار را به چه مرحله ای برسانند. البته این اقدامات باید قبل از موعد مقرر انجام شود که در پی آن وزرا در وین حضور پیدا خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسه به این سوال که آیا امکان تمدید مذاکرات وجود دارد یا خیر؟، خاطرنشان کرد: این امر پیش بینی نمی‌شود و باید صبر کنیم مذاکرات به سطح وزرا برسد تا آنها موضوعات متن نهایی را بحث کنند و اینکه تا موعد مقرر هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت، اینطور نیست. ما توافق خوب را می خواهیم و خود را در چارچوب زمان قرار نمی دهیم.

وی تاکید کرد: برخی احتمال تمدید مذاکرات را داده اند، اما ممکن است تا قبل از موعد مقرر امکان دسترسی به توافق وجود داشته باشد.

 

ادامه دارد....

کد N867827

وبگردی