آفتاب

هشدار پیونگ‌یانگ به سئول درباره افتتاح دفتر سازمان ملل

هشدار پیونگ‌یانگ به سئول درباره افتتاح دفتر سازمان ملل

همزمان با افتتاح دفتر جدید سازمان ملل در سئول برای نظارت بر سوابق حقوق بشر کره‌شمالی، پیونگ‌یانگ هشدار داد، در مقابل این اقدام که آن را یک عمل «تحریک‌آمیز جدی» می‌داند، شدیدترین و قاطعانه‌ترین واکنش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، علی‌رغم تهدیدهای مکرر کره‌شمالی مبنی بر اینکه اگر این دفتر جدید سازمان ملل در سئول افتتاح شود «اقدام تنبیهی بی‌رحمانه و سرسختانه‌ای» را علیه کره‌جنوبی انجام خواهد داد، این دفتر روز سه‌شنبه در مراسمی با حضور زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر رسماً افتتاح شد.

تاکنون کره‌شمالی اعلام کرده که در اعتراض به افتتاح این دفتر، «بازی‌های دانشگاهی بین‌المللی» را که ماه آتی میلادی در شهر گوانگجو، واقع در جنوب کره‌جنوبی برگزار می‌شود، تحریم خواهد کرد.

زید رعد الحسین در بیانیه‌ای درخصوص افتتاح این دفتر با اشاره به کره‌شمالی گفت: کمتر از 50 مایل آن طرف‌تر جهانی دیگر وجود دارد که در نهایت محرومیت به سر می‌برد. دفتر سئول بر مبنای اقدامات برجسته کمیسیون تحقیق و مخبر ویژه، بر مسائل حقوق بشر در کره‌شمالی نظارت داشته و آنها را ثبت خواهد کرد. ما کاملاً معتقدیم که این اقدام به اساس حسابرسی‌های آتی کمک خواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از مردم کره‌شمالی برای یافتن زندگی جدید به کره‌جنوبی فرار می‌کنند اما همچنان میلیون‌ها تن گرفتار سلطه یک سیستم استبدادی هستند که نه تنها آزادی آنها بلکه نیازهای اولیه حیاتشان را نیز نادیده می‌گیرد.

فیل رابرتسون، معاون مدیر امور آسیا دیده‌بان حقوق بشر این دفتر جدید سازمان ملل را به عنوان «یک گام مهم رو به جلو» در کمپین پایان دادن به نقض نظام‌مند و فراگیر حقوق بشر کره‌شمالی توصیف کرد.

حدود 20 فعال در اعتراض به افتتاح این دفتر سازمان ملل در سئول راهپیمایی کرده و گفتند، ممکن است از این دفتر برای سرنگون کردن دولت کره‌شمالی استفاده شود و روابط خدشه‌دار شده بین دو کره را وخیم‌تر کند.

پیشنهاد سازمان ملل برای افتتاح این دفتر جدید پس از آن صورت گرفت که یکی از کمیسیون‌های سازمان ملل سال گذشته میلادی گزارش نگران‌کننده‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه کره‌شمالی مرتکب نقض‌های بی‌سابقه حقوق بشر شده است.

در این گزارش که براساس شهادت صدها تبعیدی کره‌شمالی تهیه شده به شبکه وسیعی از اردوگاه‌های کار اجباری شامل 120 هزار تن، شکنجه، اعدام‌های بدون محاکمه و تجاوز اشاره شده است.

در همین حال یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای گفت: پیونگ‌یانگ با شدیدترین و قاطعانه‌ترین اقدامات متقابل این اتهامات مضحک حقوق بشری را خنثی می‌کند. این دفتر سازمان ملل یک اقدام تحریک‌آمیز شنیع و با انگیزه سیاسی است که سیستم اجتماعی و مقام و منزلت کره‌شمالی را به چالش می‌کشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: این یک رفتار از مد افتاده و یک اقدام تحریک‌آمیز جدی است که روابط بین دو کره را به سمت یک مرحله ناخوشایند سوق می‌دهد که مغایر با تمایل تمامی کره‌ای‌ها برای بهبود روابط بین دو کره است.

انتهای پیام

کد N867822

وبگردی