آفتاب

واکنش آمریکا به پیش‌روی کردها علیه مواضع داعش

واکنش آمریکا به پیش‌روی کردها علیه مواضع داعش

واشنگتن اعلام کرد پیش‌روی نیروهای کرد در مواضع داعش نشان‌گر آن است که داشتن "شریکی توانا در منطقه" تا چه میزان برای آمریکا حایز اهمیت است. با این‌همه برخی مقامات این کشور نسبت به بازگشت داعش هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دولت آمریکا سه‌شنبه پیشروی‌های نیروهای کرد در بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف گروه تروریستی داعش را مدلی برای دیگر تلاش‌ها در مقابله با داعش دانست که آمریکا از آن حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز٬ جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید روز گذشته با اشاره به پیشروی‌های نیروهای کرد گفت: «فکر می‌کنم این نشانه‌ای است که مشخص می‌کند تا چه میزان برای آمریکا داشتن شریکی توانا٬ راغب و موثر در منطقه در نبرد با داعش مهم است.»

با این‌همه برخی مقام‌های آمریکایی که نخواستند نام‌شان فاش شود٬ اعلام کردند داعش اثبات کرده است که توانایی آن را دارند تا پس از شکست سریعا خود را بازیابند.

آنها نسبت به حملات مجدد داعش هشدار دادند و تأکید کردند که نیروهای کرد برای استحکام بخشیدن به دستاوردهای خود در نبرد با داعش به زمان نیاز دارند.

به گفته یک مقام امنیتی آمریکا داعش ثابت کرده است که "از نیروی ارتجاعی برخوردار است."

به گفته این مقام امنیتی، داعش در گذشته "شکست‌های خود را با حمله به دیگر نقاط جبران کرده است."

نیروهای کرد روز گذشته تا ۵۰ کیلومتری رقه که به پایتخت گروه تروریستی داعش تبدیل شده است، پیشروی کردند.

رقه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در سوریه است.

با حمایت هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و در همکاری با گروه‌های کوچک شورشیان سوری، نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق" موفق شده‌اند "عین عیسی" در ۵۰ کیلومتری رقه را از داعش باز پس بگیرند.

به گفته سرهنگ استیو وارن٬ سخنگوی پنتاگون تصرف بزرگراه شمال-جنوب میان رقه و مرز ترکیه امکان دریافت تسلیحات و نیروهای خارجی را برای داعش مشکل‌تر می‌کند.

با این‌همه یک مقام دیگر آمریکا اعلام کرد داعش مسیرهای دیگری برای دریافت کمک و نیرو دارد و "خطری فوری برای داعش در این زمینه ایجاد نشده است."

نامعلوم بودن حملات بعدی

تصرف روز گذشته‌ عین عیسی در حالی دستاورد بزرگی برای نیروهای کرد محسوب شد که آن‌ها اعلام کردند هنوز نقشه‌ای برای حملات بعدی ندارند.

سخنگوی "یگان‌های مدافع خلق" کردستان در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله بعد قرار است برای بازپس‌گیری رقه اقدام شود٬ گفت: «ما درباره طرح‌های بعدی‌مان صحبت نخواهیم کرد٬ اما واضح است که هدف نهایی‌مان بیرون راندن داعش به طور کامل است.»

جاش ارنست بخشی از پیروزی‌های نیروهای کرد را به آمریکا نسبت داد که سال گذشته توانست آنکارا را راضی کند تا اجازه عبور نیروهای پیشمرگه از مرز ترکیه برای ورود به سوریه و همراهی برای بازپس‌گیری کوبانی را صادر کند. شکست داعش در کوبانی یکی از شکست‌های کلیدی این گروه تروریستی در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

هنوز مشخص نیست که نیروهای کرد سوریه چطور قرار است نیازهای تسلیحاتی خود را مجددا تامین کنند. اوباما تاکنون از اعزام مشاور و آموزشگر به سوریه در مخالفت با دولت بشار اسد در آن‌جا خودداری کرده است.

انتهای پیام

کد N867730

وبگردی