آفتاب
همزمان با اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری؛

جلسه توجیهی مشاوران دادگاه‌های اطفال و نوجوانان برگزار شد

جلسه توجیهی مشاوران دادگاه‌های اطفال و نوجوانان برگزار شد

همزمان با اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی کیفری، جلسه توجیهی مشاوران دادگاه‌های اطفال و نوجوانان با حضور رییس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در این نشست ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و جلوس بر خوان رحمت خداوندی، اظهار کرد: از حضور ارزشمند برادران و خواهرانی که ان‌شاءالله به عنوان مشاور در اجرای ماده 410 قانون جدید آیین دادرسی کیفری در دادگاه‌های اطفال و نوجوانان انجام وظیفه خواهند نمود، صمیمانه سپاسگزارم.

وی بیان کرد: تقارن این جلسه با ماه مبارک و همچنین آغاز هفته قوه قضاییه و شروع تحولی عظیم در نظام قضایی کشور با اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری را باید به فال نیک گرفت و تشکیل این جلسه در واقع نشانگر اهتمام ویژه دستگاه قضا به حقوق اطفال و نوجوانان است.

اسماعیلی ادامه داد: در همین جا یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، شهدای هشت سال دفاع مقدس و به‌ویژه غواصان شهیدی که با بازگشت قهرمانانه آنان به ایران اسلامی بار دیگر روحی تازه در کالبد جامعه دمیده شد را گرامی میداریم و به روح شهید بزرگوار چمران عزیز که این روزها سالگرد شهادت اوست درود می فرستیم و نیز گرامی می داریم یاد شهید گرانقدر دکتر بهشتی (ره) که هم معمار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است و هم معمار نظام حکومتی ما، نقشی که این شهید والامقام در عدلیه و تدوین قانون اساسی ایفا نمود و چارجوب یک نظام حکومتی اسلامی را بنیان گذاشت، نقشی فراموش ناشدنی است.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی که امام عظیم‌الشان، بنیان نهاد و مردم فهیم، آگاه، مسلمان و عدالت جوی ایران اسلامی نیز ایشان را همراهی کردند، در نهایت به پیروزی رسید و تحولات شگرفی در این کشور کهن ایجاد کرد، اما در میان این تحولات، تحولات مربوط به نظام قضایی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با نظام قضایی سایر کشورها کاملا متفاوت است؛‌ چرا که بیشترین احکام اسلام عزیز در قوه قضاییه بروز و ظهور پیدا می کند و پیروزی انقلاب اسلامی تمام شالوده کار قضایی اعم از ساختارها ، قوانین و مقررات، سخت افزار و نرم افزار، شرایط تصدی منصب قضا، چگونگی دادرسی و ... را به صورت بنیادین دگرگون ساخت.

وی خاطرنشان کرد: از جمله آثار این تحول شگرف، دگرگونی عمیق در نظام قضایی مربوط به اطفال و نوجوانان با الهام از احکام نورانی اسلام است، البته مایه تاسف است بسیاری از داعیه داران حقوق بشر بویژه در عرصه کودک و نوجوانان در برابر کودک کشی‌های رژیم منفور صهیونیستی سکوت می‌کنند، در قبال کودک کشی آل سعود دم بر نمی‌آورند و حتی انواع و اقسام تجهیزات مدرن نظامی را در اختیارشان قرار می دهند، اما نظام اسلامی ایران را به ناحق و ناجوانمردانه مورد اتهام قرار می دهند. ما مفتخریم که دین مبین اسلام برای حقوق کودک از همان آغاز، شأن و جایگاه ویژه ای قائل شده است. حتی در خصوص تشکیل بنیان زندگی خانوادگی، انتخاب همسر و ... توصیه ها و ملاک های مهمی را مدنظر قرار داده و این موضوع در بسیاری از آموزه‌های دینی و نیز سیره بزرگان ما کاملا مشهود است.

وی تصریح کرد: بحث کودک و نوجوان به نحوی امروزه در مغرب زمین مطرح است که گویا به یافته جدیدی رسیده اند، در حالی که قرن‌ها پیش همه این موارد آنهم در سطح متعالی آن در دستورات آیین مقدس اسلام ذکر شده است و علاوه بر آن برای کسانی که در امر رشد و بالندگی کودک و نوجوان زحمت کشیده و تلاش می‌کنند نیز حساب ویژه ای بازکرده است؛ به عنوان مثال پیامبر اسلام (ص) در زمینه تربیت اطفال می فرمایند کسی که عهده دار تربیت طفلی شود که در اثر این تربیت، طفل مذکور لااله الاا... بگوید و خداشناس شود خداوند برای او پاداش درنظر می گیرد و خداوند به واسطه این خدمت ارزشمند از این شخص حسابرسی نخواهد کرد. البته مطابق با این روایت باید توجه کنیم که مسیر تربیت در این خصوص، حتما تربیت اسلامی و الهی باشد؛ بنابراین ما در تربیت و روانشناسی خودمان و به اهتمامی که در تربیت کودکان و نوجوانان قائل هستیم لازم است محوریت نظام اسلامی همیشه مدنظر باشد.

رییس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: در سال‌های اخیر در قوانین موضوعه اعم از شکلی و ماهوی مقررات بسیار خوب و مترقی از ناحیه قوه قضاییه تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی به و تایید شورای نگهبان رسیده است . از جمله این قوانین، قانون مجازات اسلامی جدید است که از سال 1392 لازم الاجرا گشته و مهم تر از آن قانون آیین دادرسی کیفری جدید که از تاریخ 01/ 04/ 1394 لازم الاجرا است.

اسماعیلی گفت: این امر یک دگرگونی عظیم در فرآیند دادرسی به پرونده‌های کیفری در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و تحولی در سیستم و وضعیت دادگاه‌های عمومی و انقلاب بر جا می گذارد و دادگاه های عمومی مطابق با یک تقسیم‌بندی جدید به دادگاه‌های حقوقی و جزایی تقسیم می‌شوند و محاکم جزایی خود به کیفری 1 و 2 و نیز دادگاه‌های اطفال و نوجوانان تقسیم می‌شوند و دادگاه های اطفال، طبق قانون جدید آیین دادرسی کیفری مستقل از محاکم جزایی شده و راساً به پرونده‌های این حوزه رسیدگی خواهند کرد، البته در کنار این دادگاه‌ها، قانون مذکور، دادسرای ویژه اطفال را نیز پیش بینی کرده که مراتب در ماده 285 همین قانون به صراحت آمده است.

وی بیان کرد: در قانون جدید به جهت ویژگی‌های خاص دادگاه اطفال، برای قضات نیز شرایط ویژه ای در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اینکه قاضی باید حداقل 5 سال سابقه قضایی داشته باشد. این دادگاه با حضور دو مشاور تشکیل جلسه می‌دهد. مشاورینی که در حوزه های مختلف تربیتی شامل روانشناسی، جامعه شناسی و جرم شناسی از میان فرهنگیان، شاغلین، بازنشستگان و افراد صاحب نظر در این حوزه که بتوانند موثر باشند.

وی در ادامه گفت: کسی که به سن بلوغ شرعی نرسیده اعم از دختر و پسر مبری از مسئولیت کیفری است اما قانون بعد از بلوغ شرعی و تا 18 سال را متفاوت برشمرده است. این مجموعه 3 گروه سنی 9 تا 12 سال، 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال تقسیم کرده که دادرسی و اقدامات تامینی و تربیتی در نظر گرفته شده برای هر گروه سنی متفاوت است. مثلا افراد زیر 15 سال باید مستقیما به دادگاه بیایند و دادگاه راساً وظیفه دادسرا و ضابطین را انجام می دهد. این امر به جهت حمایت از کودک است. به همین جهت قضات دادگاه های اطفال جزء قضات برجسته و باسابقه طولانی هستند و آشنایی کامل به مباحث حقوقی در همه زمینه‌ها بویژه اطفال دارند و ما نیز در مقام انتخاب قضات، این موضوع را دقیقا لحاظ کرده‌ایم.

اسماعیلی ضمن تبیین جایگاه خطیر مشاوران در دادگاه اطفال اظهار کرد: قانون گذار حساسیت خاصی به خرج داده و بیان داشته که مثلا اگر متهم دختر بود حتما یکی از مشاوران نیز زن باشد و نظیر این مطلب در کمتر جایی در قانون مدنظر قرار گرفته است. مثال دیگر اینکه در افراد بزرگسال تکرار جرم از عوامل مشدده به شمار می رود، در حالیکه این امر در خصوص اطفال اجرا نمی‌شود و جرایم ارتکابی زیر 18 سال به عنوان سوء سابقه محسوب نمی‌گردد.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت:‌ حال که بحمدا... قانون آیین دادرسی کیفری جدید از امروز لازم الاجرا شده است از همه شما بزرگواران کمک می‌خواهیم تا نقش مهم خود را در محاکم اطفال و نوجوانان که در قانون مورد تاکید قرار گرفته با استمداد از الطاف الهی بخوبی ایفا کنید. اصلاحیه قانون نیز به تایید شورای نگهبان رسیده و با خود قانون اجرایی می شود. البته این از هنرهای قوه قضاییه است که علیرغم همه مشکلات موجود در ابعاد مختلف نسبت به اجرایی شدن قانون، مبادرت می‌کند. ما نیز به عنوان بخشی از دستگاه قضا با تمام توان و مقدورات موجود، در این راستا تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N867611

وبگردی