آفتاب

میرمحمد صادقی: مصوبه مجلس نفع و ضرری برای مذاکرات هسته ای ندارد/ متن طرح شتابزده نوشته شده است

میرمحمد صادقی: مصوبه مجلس نفع و ضرری برای مذاکرات هسته ای ندارد/ متن طرح شتابزده نوشته شده است

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: مصوبه روز گذشته مجلس درباره الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای در این برهه زمانی که تنها چند روز تا پایان ضرب الاجل باقی مانده، نه فایده عملی برای مذاکرات دارد و نه مانعی در روند آن ایجاد می کند.

میرحسین میر محمد صادقی  در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره امروز مجلس با موضوع الزام دولت به حفظ حقوق هسته اظهار کرد: اگر این طرح یک سال پیش تصویب شده بود، برای مذاکرات سودمند بود، نقشه راه را به مذاکره کنندگان ایرانی نشان می داد و طرف مقابل هم متوجه می شد که مجلس ایران نسبت به موضوع حساس هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر خنثی بودن این مصوبه، تشریح کرد: عباراتی که در متن مصوبه آمده، مانعی در روند مذاکرات تا رسیدن به توافق ایجاد نمی کند به عنوان مثال در جایی نوشته شده مذاکره کنندگان باید روند اجرای توافق نامه را به مجلس گزارش دهند که این گزارش ها مربوط به زمانی است که توافق صورت گرفته باشد یا در این مصوبه آمده است که نتیجه مذاکرات باید به مجلس ارائه شود و این در حالی است که بر اساس قانون، معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد.

این حقوقدان ادامه داد: مباحث دیگری که در متن مصوبه آمده نیز همواره موضع طرف ایرانی در مذاکرات هسته ای بوده و رهبری نیز بر آنها تاکیده کرده بودند.

میرمحمدصادقی درباره اشکال نوبخت، سخنگوی دولت به این مصوبه که آن را با اصل 176 قانون اساسی مغایر دانسته بود، اظهار کرد: متن مصوبه با این اصل مغایرتی ندارد و حتی در آن تاکید شده که مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید رعایت شود.

وی گفت: موضوع این مصوبه در جریان قرار گرفتن مجلس از روند مذاکرات است که آن هم حق مجلس است.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه طرح یادشده شتابزده نوشته شده، توضیح داد: نوع جمله بندی ها در این طرح نشان می دهد که متن آن شتابزده تدوین شده است.

29213

 

کد N867564

وبگردی