آفتاب

آشفتگی‌های روحی و وابستگی مصرف از عوارض داروهای استروئیدهای

آشفتگی‌های روحی و وابستگی مصرف از عوارض داروهای استروئیدهای

یک متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به اعتیادآور بودن مصرف داروهای استروئیدهای آنابولیک گفت: افسردگی خطرناک‌ترین عارضه ترک این مواد است.

دکتر رحمت سخنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه اثرات رفتاری ناشی از مصرف استروئیدهای آنابولیک سرخوشی، افزایش انرژی، تحریک جنسی، نوسانات روحی، آشفتگی روحی، فراموشکاری و گیجی گفت: در این شرایط، توهمی در برخی از پرورش‌اندام‌کارها دیده می‌شود که با داشتن بدنی حجیم و عضلانی خود را کوچک و ضعیف می‌بینند که این حالت از عوارض توهم‌زا این داروهاست.

وی با تاکید بر اعتیادآور بودن مصرف استروئیدهای آنابولیک گفت: درصد نامشخصی از مصرف کنندگان استروئیدهای آنابولیک به این داروها معتاد می‌شوند و به رغم مشکلات فیزیکی، اثرات منفی بر روابط اجتماعی یا عصبی بودن و ستیزه جویی، به مصرف آنها ادامه می‌دهند.

سخنی اضافه کرد: آنان هنگام ترک این مواد به نوسانات روحی، خستگی، بی‌قراری، کاهش اشتها، بی‌خوابی، کاهش اشتیاق جنسی و افزایش میل به استفاده از استروئیدها دچار می‌شوند.

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: افسردگی خطرناک‌ترین عارضه ترک این مواد است، زیرا گاهی به خودکشی منجر می‌شود. این افراد باید زیر نظر متخصصان درمان شوند، زیرا بعضی از نشانه‌های افسردگی سال‌ها پس از قطع مصرف این داروها باقی می‌مانند.

انتهای پیام
کد N867520

وبگردی