آفتاب
بررسی درگیری‌های خاورمیانه از منظر ژئوپولتیک

انتقاد مجتهدزاده از ضعف تبلیغاتی در برابر ایران هراسی

انتقاد مجتهدزاده از ضعف تبلیغاتی در برابر ایران هراسی

یک استاد دانشگاه با ارائه تعریفی علمی از واژه ژئوپولتیک گفت: ایران، ترکیه، مصر و اسراییل از دیرباز در منطقه قدرت ژئوپولتیک بودند گرچه دایره نفوذ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیروز مجتهدزاده که با موضوع "بررسی درگیری‌های خاورمیانه از منظر ژئوپولتیک" در یکصدو پنجمین جلسه هم‌اندیشی موسسه ندا صحبت می‌کرد، افزود: در کشور ما به اشتباه در رسانه‌ها به جای واژه جغرافیا از واژه ژئوپولتیک استفاده می‌کنند در حالی که این دو هرکدام دارای معانی متفاوتی هستند.

او با بیان این که در ژئوپولتیک به نوعی سیاست‌های مربوط به کره زمین و جهان بحث می‌شود و صحبت از جغرافیا و سیاست به صورت هم‌زمان است تصریح کرد: در قرن بیست و یکم شاهد این موضوع هستیم که روز به روز سیاست بیش‌تر جغرافیایی‌تر می‌شود و این امر کمک می‌کند که سیاست بدنه و ساختار پیدا کند.

مجتهدزاده رقابت قدرت‌ها برای سلطه بر زمین، جهان و یا منطقه با استفاده از امکانات جغرافیایی را مفهوم ژئوپولتیک دانست و گفت: در اینجا وقتی صحبت از قدرت می‌شود به معنای سلطه و برتری است و نمی‌توان اسم هر حرکتی را رقابت نامید.

وی با بیان این که در عرصه این رقابت، قدرت ژئوپولتیک کشورها با یکدیگر متفاوت است مثل این که ما نمی‌توانیم رقابت ژئوپولتیک مساوی با آمریکا بکنیم، تصریح کرد: در منطقه خاورمیانه ایران، ترکیه، مصر و اسراییل از دیرباز قدرت ژئوپولتیک بوده‌اند گرچه حوزه نفوذ هرکدام از آن‌ها متفاوت از یکدیگر است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر این که میزان قدرت ژئوپولتیک در چند عامل مشخص متبلور می‌شود که از جمله آن می‌توان به موضوع وسعت جغرافیایی، جمعیت خوب و کارورز، توان نظامی و دفاعی، هویت ملی و قومی و ساختار اداری جاافتاده اشاره کرد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مثلا ما عربستان و قطر را نمی‌توانیم به عنوان قدرت‌های ژئوپولتیک در منطقه بدانیم. درست است که این دو دارای ثروت زیادی هستند ولی این ثروت و پول چاره‌ساز دائمی نیست.

مجتهدزاده با بیان این که یکی از مولفه‌های قدرت‌های ژئوپولتیک داشتن قدرت تبلیغاتی مناسب در عرصه منطقه‌یی و جهانی است، به ضعف کشورمان در این زمینه اشاره کرد و گفت: 90 درصد تبلیغات ما مصرف داخلی دارد و دارای بعد منطقه‌یی و جهانی نیست. مثلا وقتی که صحبت از ایران‌هراسی می‌شود ما چندان تبلیغ دقیق و مشخصی در رد این موضوع در عرصه بین‌المللی و منطقه‌یی مشاهده نمی‌کنیم که البته قسمتی از این ضعف به ساختار داخلی ایران برمی‌گردد.

وی در این ارتباط افزود: ما بعضا می‌بینیم که بخش‌های مختلف در داخل کشور در سیاست خارجی دیدگاه‌های متفاوتی دارند و کسانی که منتظر پیامی از ما هستند به جای این که یک پیام واحد دریافت کنند 50 پیام متفاوت دریافت می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اعتقاد بر این که بعضا ناخواسته ما تبلیغات منفی علیه خودمان نیز در افکار عمومی دنیا انجام می‌دهیم تاکید کرد: ما در مقام قدرت درگیر هستیم. بحث منافع و امنیت ما در این ارتباط مطرح است و اگر در برابر نظم دنیا بخواهیم با بی‌نظمی برخورد کنیم تکلیف ما روشن است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشریح قدرت ژئوپولتیک رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: قدرت ژئوپولتیک اسراییل در داخل خاورمیانه در دایره محدودی قرار دارد ولی این قدرت در ایالات متحده آمریکا گسترش بیش‌تری دارد به نوعی که بسیاری از مقامات آمریکایی خود را متعهد به حفظ موجودیت اسراییل می‌دانند. این دایره نفوذ در اروپا به مراتب کم‌تر از آمریکاست.

انتهای پیام

کد N867272

وبگردی