آفتاب
قربانی به ایسنا خبر داد

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نحوه هزینه‌کرد وزارت بهداشت از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نحوه هزینه‌کرد وزارت بهداشت از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی نحوه تخصیص و هزینه‌کرد یک درصد از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 به بخش بهداشت و درمان خبر داد.

محمد حسین قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان رییس مالیاتی، رییس سازمان نظام پزشکی و مسئولانی از سازمان صنعت و معدن حضور داشتند گفت: طبق برآوردها باید از محل دریافت یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده سه هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد که این میزان در بودجه سال 93 دو هزار و 800 میلیارد تومان پیش بینی شد اما در نهایت 84 درصد آن یعنی دو هزار و 300 میلیارد تومان تحقق یافت.

وی ادامه داد: بحث عمده ما در این رابطه این بود که وزارت بهداشت همین میزان بودجه اختصاص یافته از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده را چطور هزینه کرده است برای ما نحوه هزینه کرد مهم است به همین دلیل کارگروهی تشکیل شد تا نحوه تخصیص و هزینه کرد این میزان پول در سال 93 و به دنبال آن در سال 94 مشخص شود و گزارش آن به کمیسیون بهداشت ارائه گردد.

به گفته قربانی، این کمیته متشکل از 4 عضو کمیسیون بهداشت و درمان شامل رستمیان، قاضی زاده ، منوچهری و خودش ، رییس سازمان مالیاتی و معاونانش و دو نفر از وزارت بهداشت یعنی دانش جعفری، و حریرچی مشاور ارشد و قائم مقام وزیر بهداشت و درمان است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان همچنین با اشاره به بررسی موضوع میزان و نحوه پرداخت مالیات جامعه پزشکی در جلسه این کمیسیون گفت: در این رابطه اعتراضاتی وجود داشت که علی رغم ارائه مستنداتی توسط سازمان امور مالیاتی قرار بر این شد که با همکاری سازمان نظام پزشکی مالیات از جامعه پزشکی به صورت واقعی دریافت شود چون دلایل و شواهد حکایت از آن دارد که نقشه جامعی برای دریافت مالیات از جامعه پزشکی وجود ندارد و حتی درآمدهای آن‌ها به درستی سنجیده نشده است.

قربانی ادامه داد: تاکید اعضای کمیسیون بر این است که مالیات از جامعه پزشکی باید به صورت واقعی و نه براساس تابلوی آن‌ها گرفته شود این که پزشکی درشمال یا جنوب شهر و یا در شهرهای بزرگ و کوچک مطب دارد و کار می‌کند دلیلی بر تفاوت در گرفتن مالیات از او نیست. مالیات از جامعه پزشکی باید براساس مستندات و واقعیات باشد.

وی با اشاره به بررسی موضوع میزان دریافت مالیات سیگار در سال 93 گفت: طبق مصوبه مجلس قرار بر این بود که مالیات از دخانیات از خرده فروشی گرفته شود که هنوز دولت به درستی به این موضوع ورود پیدا نکرده و نتوانسته راهکاری را پیاده سازی کند. در سال 93 پیش بینی شده بود که مالیات سیگار 410 میلیارد تومان باشد که 240 میلیارد آن محقق شد. حال اینکه اگر از خرده فروشی دخانیات مالیات گرفته می شد،2 هزار و 500 میلیارد تومان به دست می آمد.

انتهای پیام

کد N867201

وبگردی