آفتاب
معاون حقوقی قوه قضاییه:

کمتر کشوری مانند ایران از اقلیت‌ها حمایت می‌کند

کمتر کشوری مانند ایران از اقلیت‌ها حمایت می‌کند

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در کمتر کشوری شاهد حمایت‌هایی که نظام جمهوری اسلامی ایران از اقلیت‌ها انجام می‌دهد، هستیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در جلسه مشترک معاونین فرهنگی و حقوقی قوه قضاییه با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه نمی‌توانیم کشوری را پیدا کنیم که همه اتباع آن از یک مذهب و قوم تشکیل شده باشند. در حال حاضر اکثر کشورها دارای اقلیت‌های مختلف مذهبی، نژادی و ... هستند که البته این اقلیت‌ها دارای حقوقی هستند که باید تمامی آن‌ها رعایت شود.

وی ادامه داد:‌ متاسفانه در 100 سال اخیر نسبت به برخی اقلیت‌ها در برخی از کشورها تبعیض‌هایی صورت گرفته و همین باعث شده که جامعه جهانی به حمایت از اقلیت‌ها بپردازد.

معاون حقوقی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد و کنوانسیون‌های متعددی در حمایت از اقلیت‌های مذهبی تشکیل و به تصویب رسیدند و در اسنادی که موجود است شاید به صورت مستقیم به اقلیت‌ها اشاره نشده باشد اما به حقوق آن‌ها اشاره شده که اقلیت‌ها نیز از آن حقوق‌ به صورت مساوی برخوردارند که می‌توان به اعلامیه جهانی سازمان ملل متحد اشاره کرد. در واقع بسیاری از این اسناد توسط نظام جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده و کشور ایران نیز به آن‌ها ملحق شده است.

خداییان گفت: وقتی به اسناد بین المللی نگاه می‌کنیم به دو نوع حقوق تحت عنوان حقوق انسانی و اساسی و دیگری حقوقی که خاص اقلیت‌هاست مانند آزادی مذهب و مراسم اشاره شده است.

وی با اشاره به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شاید در کمتر کشوری این حمایت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران از اقلیت‌ها صورت می‌گیرد وجود داشته باشد. با نگاهی به قانون اساسی متوجه می‌شویم که اقلیت‌ها از همان حقوق انسانی و اساسی برخوردار هستند که همه مردم ایران از آن برخوردارند و در اصل‌های 13 و 67 قانون اساسی به حقوق اقلیت‌های دینی اشاره شده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه در پایان گفت: نظام جمهوری اسلامی که قوانین و مقررات آن برگرفته از شرع مقدس اسلام است احترام خاصی برای اقلیت‌های دینی برخوردار هستند و همه در پناه قانون به صورت یکسان قرار دارند البته اگر کسی مرتکب خلاف قانون شود - چه اقلیت و چه غیراقلیت - طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.

انتهای پیام

کد N867198

وبگردی