آفتاب

روسیه و کره‌شمالی به دنبال امضای توافقنامه دفاعی

روسیه و کره‌شمالی به دنبال امضای توافقنامه دفاعی

رئیس دومای روسیه امروز (سه شنبه) در دیدار با رئیس شورای عالی خلق کره شمالی اذعان کرد، مسکو امیدوار است تا پایان سال 2015 میلادی توافقنامه‌ای را با پیونگ یانگ در خصوص جلوگیری از فعالیت‌های خطرناک نظامی امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ناریشکین، رئیس دومای روسیه در دیدار با چوتائه بوک، رئیس شورای عالی خلق کره شمالی گفت: ما معتقدیم بسیار مناسب است که تلاش‌هایمان را برای بهبود و به روز رسانی چهارچوب قانونی روابطمان افزایش دهیم. ممکن است پیش از پایان سال جاری میلادی دو سند مهم از جمله معاهده کمک قانونی دو جانبه در مسائل کیفری و توافق جلوگیری از فعالیت‌های خطرناک نظامی امضا شود.

ناریشکین گفت: این دو توافقنامه تقریبا آماده هستند و روسیه امیدوار است که هر دو آن‌ها پیش از پایان سال جاری میلادی امضا شوند. مسکو انتظار دارد اقدامات لازم در خصوص توافقنامه تبادلات دو جانبه به زودی تکمیل شود.

وی افزود: می‌خواهم به شما اطمینان دهم که سیاست رهبری روسیه برای داشتن روابط خوب همسایگی، توسعه دوستی و همکاری‌های سودمند دو جانبه میان مسکو و پیونگ یانگ تغییر نکرده است.

روابط دیپلماتیک میان روسیه و کره شمالی در سال 1948 میلادی شکل گرفت. روابط میان این دو کشور به دنبال فروپاشی جماهیر شوروی کاهش یافت اما مجددا در دهه 2000 میلادی بهبود یافت. روسیه و کره شمالی در ماه‌های اخیر همکاری‌های خودشان را افزایش داده‌اند.

در آوریل سال جاری میلادی الکساندر گالوشکا، وزیر توسعه خاور دور روسیه گفت، پیونگ یانگ و مسکو قصد دارند درباره تسهیل صدور ویزا برای سفر میان این دو کشور مذاکره کنند و در همین حال اوگنی بوشمین، معاون رئیس مجلس اولیاء پارلمان روسیه گفت، تجارت دو جانبه باید سالانه تا یک میلیارد دلار افزایش یابد.

انتهای پیام

کد N866898

وبگردی