آفتاب

پلیس اروپا با تبلیغات داعش در شبکه‌های اجتماعی مقابله می‌کند

پلیس اروپا با تبلیغات داعش در شبکه‌های اجتماعی مقابله می‌کند

پلیس اروپا اعلام کرد، قرار است واحدی گسترده از پلیس اروپا در ماه آتی میلادی و با هدف رهگیری و از میان بردن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی که توسط داعش برای اشاعه تبلیغات و به خدمت گرفتن نیروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تیم پلیس به تجسس در اینترنت پرداخته و تلاش می‌کند تا حساب‌های کاربری حلقه‌های اصلی داعش را در چند ساعت رهگیری کند تا از تبلیغات گسترده این گروه تروریستی که در روز حدود 100 هزار مطلب در توییتر ارسال می‌کند، جلوگیری به عمل آورد.

"راب وینرایت"، مدیر یوروپل، آژانس پلیس مستقر در لاهه که هماهنگ‌کننده این واحد جدید پلیس خواهد بود، گفت: این یک برآورد قابل قبول است و نشان‌دهنده مقیاس این مشکل است که ما باید علیه آن برخیزیم.

این در حالی است که گفته شده حدود پنج هزار تن از غرب اروپا به سوریه و عراق سفر کرده و بسیاری از آنها به داعش پیوسته‌اند و همین امر نگرانی شدیدی را در کشورهای اروپایی به وجود آورده، مبنی بر اینکه شهروندان آنها می‌توانند به کشورهایشان بازگردند و در حالی که تندرو و افراطی شده‌اند دست به انجام حملاتی در کشورهای خود بزنند.

مدیر یوروپل ادامه داد: داعش از نظر فنی پیشرفته است و از طریق رسانه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغات و جذب نیروی کند؛ کاری که پیش از این سایر گروه‌های شبه‌نظامی انجام نمی‌دادند.

این واحد جدید پلیس که در ابتدا تنها با 10 تا 20 افسر از سراسر اروپا شکل می‌گیرد با کمپانی‌های شبکه‌های اجتماعی که خواستند نامشان فاش نشود با هدف رهگیری حساب‌های اشخاص برجسته داعش به زبان‌های مختلف همکاری خواهد کرد.

در گزارش مارس 2015 موسسه بروکینگز آمریکا آمده بود که دست‌کم 46 هزار حساب توییتری از داعش حمایت می‌کنند و البته به گفته مدیر اینترپل از میان بردن تمام این حساب‌ها کار دشواری است.

"پیتر نیومان"، مدیر مرکز بین‌الملل برای مطالعه افراط‌گرایی و خشونت سیاسی مستقر در لندن که استفاده از اینترنت را توسط نیروهای شبه‌نظامی اروپایی در منطقه مطالعه می‌کند، گفت: این واحد جدید پلیس باید تاثیرگذار باشد و البته این تاثیرگذاری بر همکاری رسانه‌های اجتماعی نیز استوار است.

وی به خبرگزاری رویترز گفت: این تنها کاستن از تامین متریال برای افراط‌گرایان در اینترنت نیست بلکه مربوط به افزایش حجم پیام‌های مقابله با آنهاست که به صورت مستقیم بیان و روایت افراط‌گرایان را به چالش می‌کشد. باید بپذیرید که هرگز نمی‌توانید همه آن حساب‌ها را از میان بردارید.

انتهای پیام

کد N866876

وبگردی