آفتاب

پرواز هواپیمای شناسایی ژاپن برفراز دریای چین جنوبی

پرواز هواپیمای شناسایی ژاپن برفراز دریای چین جنوبی

یک هواپیمای گشت‌زنی نظامی ژاپن امروز (سه‌شنبه) و به دنبال آغاز مانور نظامی مشترک با فیلیپین بر فراز بخش‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی که چین مدعی مالکیت آن‌ها پرواز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بنا به گفته‌های مقام‌های ژاپنی و فیلیپینی، هواپیمای شناسایی اوریون D3-C ژاپن با سه خدمه مهمان فیلیپینی برفراز منطقه‌ای واقع در دریای چین جنوبی و در ارتفاع 1524 متری پرواز کرد؛ این منطقه مورد ادعای مالکیت چین و فیلیپین است یک هواپیمای کوچک گشت فیلیپین هم این هواپیمای ژاپنی را همراهی می‌کرد.

این آب‌های مورد مناقشه نزدیک جزایر اسپارتلی هستند که فیلیپین مدعی مالکیت آن‌هاست و چین در آن‌ها در حال ساخت و ساز است.

یک مقام دریایی نیروی دریایی فیلیپین در فرودگاه بین‌المللی پورتا پیرنیسسا در جزیره پالاوان که پایگاه عملیاتی برای انجام این مانور است گفت ما به انجام رزمایش‌های امداد و نجات در منطقه پرداختیم که برای کمک‌های بشردوستانه و واکنش به بالایای طبیعی ضرورت دارد.

هیرومی هامانو، فرمانده نیروی دریایی نیروهای دفاع شخصی ژاپن و فرمانده نیروی دریایی ژاپن در این رزمایش پس از بازگشت این هواپیمای شناسایی به پالاوان گفت: این نخستین بار است که ما در اینجا و با همکاری فیلیپین دست به این پرواز برفراز آب‌های مورد مناقشه می‌زنیم.

حضور ژاپن در این مناطق مورد مناقشه توسط چین تاکتیک حمایتی از ادعای مالکیت فیلیپین است.

خبرگزاری شینهوا نیز پیشتر این مانور مشترک میان فیلیپین و ژاپن را محکوم کرده و آن‌ را مداخل ژاپن در امور داخلی کشورهای منطقه خوانده بود.

چین مدعی مالکیت 90 درصدی از 5 / 73 میلیون کیلومتر مربع از دریای چین جنوبی است.

رزمایش مشترک ژاپن و فیلیپین در حالی برگزار می‌شود که مانیل مانورهای جداگانه‌ای را با آمریکا اخیرا جام داده است.

انتهای پیام

کد N866773

وبگردی