آفتاب

وال استریت ژورنال: قانون مجلس ایران مانع از ورود بازرسان به سایت‌های نظامی می‌شود

وال استریت ژورنال: قانون مجلس ایران مانع از ورود بازرسان به سایت‌های نظامی می‌شود

تسنیم نوشت:

روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: اخیرا قانونی را تصویب کرد که ورود بازرسان به اماکن نظامی غیرهسته‌ای را ممنوع کرده و مانع دستیابی آنها به دانشمندان و اسناد هسته‌ای می‌شود.
 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت: ‌مقامات ایرانی و غربی برای اولین بار به طور علنی اعلام کردند که آنها می خواهند ضرب الاجل سی ام ژوئن برای دستیابی به یک توافق نهایی هسته ای را رعایت نکنند. آنها در عین حال اصرار دارند که هنوز می توانند موانع باقیمانده را در روزهای آینده حل و فصل کنند.

این اظهارات بعد از گفتگوها بین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی او در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در روز دوشنبه در لوکزامبورگ تاکیدی بر هشدارهای اخیر مبنی بر این است که در مذاکرات هسته ای نمی توان ضرب الاجل تعیین شده را رعایت کرد.

برخی افرادی که در مذاکرات حضور دارند گفته اند: مقامات ارشد ایرانی و غربی در روزهای اخیر، به طور علنی درگیر جزئیات کلیدی توافق نهایی بوده اند و اختلافات اساسی در اتاق مذاکره بروز کرده است. هرچندتعداد کمی از آنها بر این باورند که مذاکرات در آستانه فروپاشی است. این افراد گفته اند که احتمال دستیابی به توافق تا چند هفته آینده وجود دارد.

تمدید مذاکرات دولت اوباما و اتحادیه اروپا را ناگزیر خواهد کرد که همچنان مفاد توافق نامه نوامبر 2013 درباره تحریم ها را تا چند هفته بعد از انقضای ضرب الاجل سی ام ژوئن اجرا کنند که این مسئله شامل پرداخت های ماهانه به ایران از پول مسدود شده براساس تحریم های آمریکا است.

افراد شرکت کننده در این مذاکرات گفته اند که ممکن است تنها تاخیر چند روزه در ضرب الاجل به دست آید و نه اینکه یک تمدید اساسی دیپلماسی رخ دهد.

دولت آمریکا از مدت ها پیش اعلام کرده بود که قصد ندارد مذاکرات هسته ای به بعد از سی ام ژوئن کشیده شود و معتقد بود که موانع توافق نهایی هسته ای به مرور زمان می تواند تشدید شود.

به این ترتیب، کاخ سفید اگر نتواند تا نهم ماه ژوئیه به یک جمع بندی برسد دولت آمریکا با خطرات سیاسی و دیپلماتیکی مواجه خواهد شد. به همین دلیل است که کاخ سفید روز دوشنبه تاکید کرد که به ضرب الاجل سی ام ژوئن متعهد خواهد بود.

یکی از منتقدان اصلی رویکرد دیپلماتیک اوباما گفته است که آنها ترجیح می دهند دولت منتظر بماند تا این که توافقنامه ای را به دست آورد که آنها معتقدند راه ایران را در مسر دستیابی به بمب مسدود نمی کند.

در حال حاضر، دولت اوباما به شدت تحت فشار است تا مواضع سخت تری در برخی از عناصر کلیدی این توافقنامه اتخاذ کند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، روز دوشنبه از آمریکا خواست تا یک خط قرمز برای تهران در زمینه بازرسی ها از فعالیت های هسته ای ایران و نیز افشای جنبه های نظامی آن ترسیم کند که شامل دانشمندان هسته ای این کشور نیز می شود. کورکر که با شبکه تلویزیونی MSNBCمصاحبه می کرد، اظهار داشت: در صورتی که چنین خط قرمزی وجود نداشته باشد، آمریکا باید از امضای هر توافقی خودداری کند.

در آستانه برگزاری نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا، وزرای این اتحادیه از ایران خواستند که به بندهای توافق هسته ای به دست آمده در لوزان سوئیس در دوم آوریل پایبند باشد.

مقامات دو طرف بر چندین موضوع در مسیر مذاکرات تاکید کرده اند که مهمتر از همه چگونگی دسترسی بازرسان سازمان ملل به اماکن نظامی و غیر هسته ای و زمان دقیق برداشته شدن تحریم ها و اختلافات مداوم بر سر این که برنامه هسته ای تهران بعد از پایان یافتن زمان توافق به چه مسیری خواهد رفت، است.

آمریکا و دیگر مقامات غربی، بارها اعلام کرده اند که ایران باید به عنوان بخشی از توافق هسته ای نهایی، پروتکل الحاقی را اجرا کند، توافقی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا به اماکن مشکوک به فعالیت های ممنوع دسترسی داشته باشد.

با این وجود، پارلمان ایران، اخیرا قانونی را تصویب کرد که ورود بازرسان به اماکن نظامی غیرهسته ای را ممنوع کرده و مانع دستیابی آنها به دانشمندان و اسناد هسته ای می شود که این مشابه با درخواست های اخیر آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر ایران است.

52261

کد N866722

وبگردی