آفتاب

ولایتی: پیوستن ایران به هر پروتکلی باید با تصویب مجلس باشد

ولایتی: پیوستن ایران به هر پروتکلی باید با تصویب مجلس باشد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: طبق قانون اساسی موضوع پیوستن ایران به هر پروتکلی یا قراردادی باید با تصویب مجلس صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد الشعار، وزیر کشور سوریه و علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از دیدار و گفت‌وگو با یک‌دیگر در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی معتقدند با توجه به الزام‌آور بودن پروتکل الحاقی برای ایران ما نباید آن را امضا کنیم و هم‌چنین این‌که نظر شما درباره طرح الزام‌آور مجلس چیست‌؟ گفت: مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است و باید منتظر باشیم ببینیم نتیجه طرح مجلس چیست. قطعاً هر نوع الزام جدیدی که نیاز داشته باشد که قانونی از آن حمایت کند و یا بر اساس یک قانون باشد اگر قانون مربوط وجود داشته باشد بر اساس آن عمل می‌شود و اگر وجود نداشته باشد مجلس محترم باید آن را تصویب کند.

ولایتی خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد و بر اساس حدث من طبق قانون اساسی باید موضوع پیوستن ایران به هر قرارداد یا پروتکلی با تصویب مجلس باشد.

وی تأکید کرد: بدون تردید روال جمهوری اسلامی ایران همین بوده و با همکاری دولت و مجلس؛ اگر قرار است کاری صورت بگیرد در صورتی که به صلاح ملت باشد مورد تأیید نمایندگان قرار می‌گیرد و اگر نباشد آن‌ها آن را تصویب نمی‌کنند.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اخبار منتشر شده از تفاهم و همکاری دولت سوریه با اکراد، خاطرنشان کرد: حداقل جزو مشترکات آن‌ها این است که با داعش مبارزه کنند زیرا داعش در حمله به شهر کردنشین کوبانی یا عین‌العرب از هیچ جنایتی فروگذار نکرد و این مقدمه‌ای شد برای این‌که کردهای منطقه چه سوریه،‌ ترکیه و عراق علیه داعش وارد صحنه شوند و در کوبانی موفق شدند.

او ادامه داد: بنابراین؛ این خصومت را داعش شروع کرد زیرا آن‌ها نشان دادند به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی‌کنند و فرقی بین کرد، عرب،‌ شیعه یا سنی قائل نیستند و همه را می‌کشند اما الان می‌بینیم که کردها هم وارد صحنه شده و علیه داعش می‌جنگند و در نهایت هم پیروزی با آن‌ها خواهد بود؛ اما کردهای سوریه قطعاً به تمامیت ارضی کشورشان کاملا وفادار هستند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با این‌که چه پیش‌بینی از توافق حاصله از مذاکرات هسته‌ای دارد؟ نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران طرفدار مذاکرات هسته‌ای با حفظ حقوق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

به گزارش اینسا، محمدالشعار نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت در رابطه با دیدارهایش در تهران،‌ خاطرنشان کرد: ما هر گونه اقدامی در جهت عملی کردن تفاهم امنیتی صورت گرفته با ایران را انجام می‌دهیم. مهم‌ترین بند این تفاهم نامه مبارزه با تروریسم است و ما در این خصوص کاملاً اتفاق نظر داشته و با همکاری هم تلاش می‌کنیم محاصره و خطری که علیه سوریه و جهان توسط تروریست‌ها به وجود آمده است را بشکنیم.

وی ادامه داد: من و آقای ولایتی در خصوص زمینه‌های همکاری در منطقه گفت‌وگو کردیم و تلاش می‌کنیم طرح مقابله با تروریسم به نتیجه مطلوب خود برسد و قطعاً همکاری‌های عمیق و ثمربخشی خواهیم داشت.

در پایان علی اکبر ولایتی به خبرنگاران گفت: هفته آینده نشستی سه جانبه بین ایران، سوریه و عراق صورت می‌گیرد که در آن برای همکاری‌های منطقه‌یی در رابطه با تروریسمی که مورد حمایت آمریکا، اسراییل و کشورهای غرب‌زده منطقه است تصمیم‌گیری می‌کنیم و هسته اولیه مقاومت و مبارزه با تروریسم با حضور ایران، سوریه و عراق تشکیل شده است و هر کشوری که در این زمینه کوتاهی کند آتش تروریسم دامن آن را خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد N866712

وبگردی