آفتاب
وزارت امور خارجه آمریکا:

پیشرفت به کندی حاصل می‌شود/ واکنش به شعار نمایندگان مجلس

پیشرفت به کندی حاصل می‌شود/ واکنش به شعار نمایندگان مجلس

وزارت امور خارجه آمریکا اظهار امیدواری کرد که توافق هسته ای با ایران در مهلت تعیین شده به نتیجه خواهد رسید و پیشرفت هایی نیز در این زمینه انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اقدام اخیر مجلس ایران مبنی بر تصویب لایحه ای که مانع از دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی ایران می شود گفت: اینها نوعی گام های اولیه قوه مقننه است که مجلس ایران تمایل خود را به برداشتن آنها بیان کرده است. اما همانطور که پیشتر گفتیم، مذاکرات همچنان در وین ادامه دارد و انتظار داریم که ایران به همه پارامترهای توافق لوزان پایبند باشد. البته مذاکرات نهایی در جریان است و توافق مستلزم آن است که دسترسی لازم برای بازرسان آژانس فراهم شود تا بتوان مراحل راستی آزمایی را به طور کامل انجام داد. عقاید متفاوتی از سوی همه طرفین حاضر در مذاکره مطرح شده و خواهد شد اما همانطور که پیشتر گفته ایم، توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

کربی ادامه داد: من نمی توانم بگویم توافق نهایی به چه شکلی خواهد بود. مذاکره کنندگان کار سختی را پیش رو دارند و گمان می کنم که باید به آنها فرصت لازم را بدهیم.

وی مدعی شد: در تفاهم لوزان مقرر شد که ایران پارامترهایی را رعایت کند که به موجب آن دسترسی های لازم برای بازرسان فراهم شود. درباره این مسئله در آوریل توافق شد و این توافق همچنان به قوت خود باقی است. اما این مسئله هنوز در توافق نهایی قید نشده است و این همان چیزی است که آنها بر روی آن کار می کنند.

کربی در واکنش به شعارهای ضد آمریکایی جمعی از نمایندگان مجلس ایران مدعی شد: من در موقعیتی نیستم تا درباره هرکسی که ممکن است شعار مرگ بر آمریکا سر داده باشد، صحبت کنم. قصد ندارم تا شدت نگرانی از بابت این قبیل شعارها را تخمین بزنم. اینها شعارهایی است که پیشتر هم شنیده ایم. آنچه که اهمیت دارد این شعارها یا اعمال نظر برخی از تندروهای ایرانی نیست. مهم آن است که ما اکنون در مذاکرات وین حضور داریم و پیشرفت هایی هم حاصل می شود.

کربی در ادامه به سخنان اخیر «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلستان استناد کرد و از ابراز امیدواری وی برای حصول توافق در فرصت باقی مانده تا ۳۰ ژوئن سخن گفت.

کربی در نهایت مدعی شد: کارها در حال انجام است و این همان چیزی است که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «وندی شرمن» معاون سیاسی وی، بر روی آنچه که در پای میز مذاکره در جریان است تمرکز کرده اند و نه لزوما شعارهای مردم ایران. این شعارها قطعا سازنده نیستند اما تاثیر چندانی هم بر روی تیم های مذاکره کننده در وین نخواهند داشت.

وی در مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر بر تمرکز آمریکا به حصول توافق تا ضرب الاجل ۳۰ ژوئن تاکید کرد اما متذکر شد که در هر صورت دستیابی به توافق از پایبندی به مهلت تعیین شده اهمیت بیشتری دارد.

کربی در پایان گفت: صادقانه بگویم که در حال رسیدن به پیشرفت هایی هستیم. اما این پیشرفت ها کند است. هنوز مسائلی برای حل و فصل شدن باقی مانده است. در اینجا هیچکس نیست که بخواهد وعده های خوشبینانه بدهد و همانطور که بارها گفته ایم به توافق نرسیدن بهتر از توافق بد است.

وی در ادامه در اظهاراتی تکراری گفت: هدف ما ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و بهتر است از راه دیپلماتیک به آن نائل شویم.  این همان موضوعی است که تیم های مذاکره کننده بر روی آن متمرکز شده اند. یا درباره جزئیات به نتیجه می رسیم یا اصلا توافقی صورت نخواهد گرفت.

کد N866646

وبگردی