آفتاب

کوچ عشایر به مناطق ییلاقی چالدران آغاز شد

کوچ عشایر به مناطق ییلاقی چالدران آغاز شد

کوچ عشایر شهرستان‌های شمال استان به مناطق ییلاقی چالدران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، عشایر کوچ رو شهرستان‌های شمال استان با هدف تولید فراورده‌های دامی و لبنی ، کوچ خود را به مناطق ییلاقی شهرستان چالدران آغاز می کنند و در طول یک هفته موفق می شوند در مناطق ییلاقی این شهرستان استقرار پیدا کنند.

فرماندار چالدران گفت: با توجه به اینکه 40 درصد ایل راه‌های استان در شهرستان چالدران است، امسال در جهت تسهیل در عبور و مرور عشایر کوچ رو ، قسمتی از این ایل راهها مرمت و ساماندهی می شوند .

حسین زاده افزود: امسال از محل اعتبارات تملک دارئیها 20کیلومتر از ایل راههای شهرستان چالدران با صرف اعتبار بالغ بر 300 میلیون ریال اعتبار مرمت و ساماندهی می شود و همچنین با هدف تامین آب شرب عشایر و دام‌های آنها با صرف اعتبار بالغ بر 100 میلیون ریال اعتبار چشمه‌های عشایر بهسازی و آبشخورهای دامی برای آنها احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان چالدران دارای 80 هزار هکتار مراتع ییلاقی است، اظهار کرد: امسال برای اولین بار در جهت حفظ مراتع همزمان با ورود دام عشایر به ییلاقات این شهرستان طرحهای خاص مرتع داری اجرا می شود.

فرماندار چالدران تاکید کرد: در راستای حفظ مراتع و ایجاد تعادل دام و مرتع با همکاری اداره منابع طبیعی ، فرمانداری و امور عشایر طرح پلاک کوبی دامها را در بین احشام اجرا کردیم تا از ورود دام غیر مجاز به مراتع جلوگیری شود تا این مراتع حفظ شوند چرا که مرتع یک سرمایه ملی است.

وی با بیان اینکه عشایر شهرستان چالدران از 2 ایل جلالی و میلان و یک طایفه مستقل بنام حیدرانلو تشکیل یافته است از اول تیرماه به مدت 75 روز کوچ خود را آغاز می کنند که جمعیت آن بالغ بر 28 هزار نفر است که با 500 هزار راس دام در 220 منطقه ییلاقی این شهرستان مستقر می شوند.

حسین زاده افزود: این عشایر در مدت حضور خود در ییلاقات این شهرستان 2 هزار750 تن گوشت قرمز 2 هزار 500 تن پشم و 2 هزار تن شیر تولید و به بازار عرضه کنند.

انتهای پیام

کد N866606

وبگردی