آفتاب

تلاش فرستاده سازمان ملل به یمن برای آغاز دور جدید مذاکرات صلح

تلاش فرستاده سازمان ملل به یمن برای آغاز دور جدید مذاکرات صلح

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پیش از سفرش به نیویورک برای ارائه گزارش مذاکرات صلح یمن در ژنو، به تلاش‌هایش برای آغاز دور جدید مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی اشاره و بر لزوم برقراری آتش‌بس پیش از هرگونه مذاکرات جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری یمن الان، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن پیش از آنکه برای مطلع کردن شورای امنیت از نتیجه دور نخست رایزنی‌های ژنو درباره یمن، راهی نیویورک شود، عنوان داشت که برای دور جدیدی از مذاکرات مقدمه‌چینی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد با وجود اینکه در دور نخست توافقی حاصل نشد، اما وی خوش‌بین است و صرف برگزاری مذاکرات با وجود درگیری‌های شدید در یمن یک موفقیت به شمار می‌آید.

ولد شیخ همچنین بر لزوم برقراری آتش‌بس پیش از هرگونه مذاکرات جدید تاکید کرد.

مذاکره انصارالله و رهبران جنوب یمن برای خروج از عدن

از سوی دیگر، یک منبع عالی‌رتبه یمنی از مذاکرات میان انصارالله و رهبران جنوب یمنی درباره خروج از شهرها خبر داد که براساس آن، نیروهای انصارالله از استان عدن عقب‌نشینی کرده و آن را تحویل نیروهای جنوب این کشور می‌دهند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که انصارالله قصد عقب نشینی از استان عدن در جنوب یمن را دارد و برای تحویل این استان شرط کرده‌ که این استان به رهبران جنوب یمن که حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن و حامی عربستان نباشند، تحویل داده شود.

این در حالی است که پایگاه‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت مستعفی یمن به نقل از یک منبع ریاست‌جمهوری گزارش داده‌اند که نیروهای آموزش‌دیده وابسته به دولت مستعفی یمن ظرف دو روز آتی به بهانه "تامین امنیت عدن" وارد این استان می‌شوند.

سفر هیات حزب کنگره ملی یمن به مسکو

از سوی دیگر پایگاه یمنی "المؤتمرنت" که پایگاه رسمی حزب کنگره ملی یمن است گزارش داد که هیاتی از این حزب به روسیه می‌رود.

این پایگاه خبری گزارش داد سفر هیات حزب کنگره ملی بنا به دعوت وزارت خارجه روسیه صورت می‌گیرد.

در این هیات رهبرانی حضور دارند که در رایزنی های ژنو با نظارت سازمان ملل مشارکت کردند و عارف الزوکا، دبیرکل کنگره ملی یمن ریاست آن را برعهده داشت.

روز دوشنبه هیات گروه‌های سیاسی یمن که در رایزنی‌های ژنو مشارکت کرده بودند وارد مسقط، پایتخت عمان شدند. قرار است که هیات حزب کنگره مردمی سراسر یمن و هیات گروه‌های سیاسی این کشور با مسئولان در عمان دیدار و در خصوص بحران یمن و راه‌های تضمین برای حل و فصل آن گفت‌وگو کنند.

از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات ژنو پیرامون یمن از سوی سازمان ملل از سر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

کد N866552

وبگردی