آفتاب
سخنگوی ویکی لیکس اعلام کرد:

فقط یک دهم اطلاعاتی که درباره عربستان داریم را منتشر کرده‌ایم

فقط یک دهم اطلاعاتی که درباره عربستان داریم را منتشر کرده‌ایم

سخنگوی سابت افشاگر ویکی لیکس در واکنش به عصبانیت عربستان از اقدام این سایت در انتشار اسناد محرمانه ریاض، اعلام کرد که فقط یک دهم از اطلاعاتی که در اختیار این سایت بوده منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «کریستین هرافنسون» با بیان این مطلب به راشاتودی گفت: ما اسنادی را دیده ایم که چگونه پول های نفت صرف افزایش نفوذ عربستان در منطقه می شوند. این کشور متحد آمریکا و انگلیس است و از بهار سال جاری شروع به حمله به یمن کرده است. 

سخنگوی ویکی لیکس در ادامه گفت: ما فقط نیمی از اطلاعاتی که در این رابطه در اختیار داریم منتشر کرده ایم. 

روز جمعه ویکی لیکس اقدام به انتشار بیش از ۶۰ هزار سند محرمانه در مورد عربستان کرد که این اقدام به شدت موجب خشم ریاض شد بطوریکه سعودی ها اقدام به از دسترس خارج کردن ویکی لیکس در عربستان کرده و به شهرودان خود هشدار دادند که هیچ یکی از مطالب این سابت را که در خصوص عربستان است مطالعه نکنند. 

به گزارش مهر، ویکی‌لیکس با انتشار بیش از ۶۰ هزار پیام دیپلماتیک و سند محرمانه، این بار وزارت امورخارجه عربستان سعودی را هدف قرار داده و اعلام کرده که به زودی نیم‌میلیون سند دیگر را هم در اینترنت منتشر خواهد کرد.

وب‌سایت ویکی‌لیکس،  روز جمعه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) بیش از ۶۰ هزار سند محرمانه دیپلماتیک و سیاسی وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد. به گفته ویکی‌لیکس این نخستین گام برای انتشار حجم عظیمی از اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه سعودی‌ها است که به بیش از نیم‌میلیون سند می‌رسد. انتشار این اسناد به صورت تدریجی در هفته‌های آتی صورت خواهد گرفت.

جولین آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که در پی افشاگری‌های عالم‌گیرش به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، در این‌باره گفت: «اسناد سعودی‌ها پرده از ساز و کار دیکتاتوری پنهان‌کار و پیش‌ بینی‌ ناپذیری برمی‌دارد که حالا صدمین سالگرد تاسیس‌ اش را به جشن نشسته٬ در حالی که به مخاطره‌ای جدی برای همسایگانش تبدیل شده است.»

ویکی‌لیکس اعلام کرده که گزارش‌های محرمانه سازمان‌های تحت فرمان و حمایت حکومت عربستان سعودی و ارتباطات میان سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان بخشی از حجم گسترده اسنادی خواهد بود که به زودی در دنیای آنلاین منتشر خواهد شد. اسناد وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات عربستان هم بخش بزرگی از اسناد در آستانه افشا را تشکیل می‌دهند.

آنطور که در اطلاعیه مطبوعاتی ویکی‌لیکس درباره عملیات افشای اسناد سعودی آمده٬ «این اسناد امکان دریافتی دقیق و کلیدی از کارکرد پادشاهی آل سعود و تثبیت موقعیت آن به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه را فراهم می‌کند؛ موقعیتی که به گواه اسناد با پرداخت رشوه و صحنه‌سازی و بهره‌گیری از اشخاص و نهادهای پرنفوذ به دست آمده است.»

کد N866500

وبگردی