آفتاب

نیروهای دولتی افغانستان کنترل بخش چهاردره قندوز را پس گرفتند

نیروهای دولتی افغانستان کنترل بخش چهاردره قندوز را پس گرفتند

حکومت افغانستان اعلام کرده که کنترل بخش "چهاردره" قندوز را از گروه طالبان پس گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان گفت که امروز (سه‌شنبه) صبح، بخش چهاردره قندوز از وجود مخالفان مسلح دولت افغانستان پاکسازی شد.

صدیقی در صفحه تویتر خود نوشته که در عملیات پاکسازی این بخش تلفات سنگینی به گروه طالبان وارد شده است.

چهاردره قندوز 30 خرداد به دنبال حدود یک هفته درگیری‌های خونین به دست گروه طالبان سقوط کرده بود. گروه طالبان گفتند که در این عملیات تلفات سنگینی به نیروهای امنیتی افغان وارد کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی شب گذشته در قندوز صدای ممتد شلیک سلاح‌های سبک و سنگین به گوش می‌رسید.

رسانه‌های محلی روز گذشته گزارش کردند که جنگجویان مسلح مخالف دولت تا نزدیکی ورودی مرکز شهر قندوز پیشروی کردند و با نیروهای افغان تبادل آتش کردند.

در همین حال عمر صافی، والی قندوز گفت که عملیات پاکسازی شامگاه روز دوشنبه آغاز شد و نیروهای افغان توانستند جنگجویان را عقب بزنند و کنترل بخش و فرماندهی پلیس را پس بگیرند.

او گفت که عملیات از چند طرف از جمله گذرگاه ایرگنک بلخ آغاز شد.

صافی گفت که در عملیات تصرف این بخش توسط مخالفان دولت، جنگجویان خارجی هم مشارکت داشتند. او گفت که جنگجویان با موتورسیکلت‌های خود فراری شده‌اند و نیروهای افغان بازرسی خانه به خانه را آغاز کرده‌اند.

او همچنین گفته است که دولت موفق شده جنگ افزارهای سنگین مثل تانک‌‎ها و زره پوش‌های نیروهای دولتی را که به دست شورشیان افتاده بود پس بگیرد.

به گفته والی قندوز، جنگجویان ازبک، تاجیک، چچن و اویغور در جنگ علیه نیروهای دولتی در ولایت قندوز شرکت داشتند و تعدادشان به دو هزار نفر می‌رسید.

هرچند دولت توانسته کنترل این بخش را پس بگیرد اما بخش "دشت ارچی" قندوز که روز گذشته به دست مخالفان مسلح افتاد هنوز در کنترل گروه طالبان است.

روز گذشته نصرالدین سعدی، بخشدار دشت ارچی گفت که دلیل سقوط این بخش بی توجهی حکومت مرکزی به خواسته‌های مقامات محلی برای افزایش نیرو بوده است.

برای پس گیری بخش‌های از دست رفته، حکومت مرکزی عملیات وسیعی با مدیریت ژنرال مراد علی مراد، معاون رئیس ستاد ارتش و زمری پیکان، رئیس پلیس امن و نظم عامه به راه انداخته است.

قندوز شش بخش دارد و در شمال افغانستان با تاجیکستان هم مرز است. قندوز از ولایت‌های نسبتا ناامنی است که در ماه های گذشته محل درگیری‌های شدید و خونین بین نیروهای دولتی و شورشیان بوده است.

میزان دقیق تلفات درگیری‌های اخیر در قندوز روشن نیست اما هر دو طرف ادعا کرده که به یکدیگر تلفات سنگینی وارد کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N866471

وبگردی