آفتاب

شورای همکاری خلیج فارس کاردار عراق در ریاض را احضار کرد

شورای همکاری خلیج فارس کاردار عراق در ریاض را احضار کرد

در پی درخواست عراق از منامه برای آزاد کردن علی سلمان که به چهار سال حبس محکوم شده، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس کاردار عراق در عربستان را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اماراتی الاتحاد، شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به این درخواست بغداد کاردار عراق در عربستان را به مقر دبیرخانه این شورا احضار کرد و یادداشت اعتراضی از کشورهای شورای همکاری را به وی تحویل داد.

در این یادداشت که عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به احمد انور عبدالحمید، کاردار سفارت عراق در عربستان تحویل داد نسبت به بیانیه وزارت خارجه عراق برای آزادی علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق اعتراض شده است.

در این یادداشت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اظهار کردند در بیانیه وزارت خارجه عراق "اشتباهاتی وجود دارد که خارج از عرف‌های دیپلماتیک است".

در این بیانیه مداخله جویانه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نسبت به آنچه از آن با عنوان "مداخله آشکار و غیرقابل قبول در امور داخلی بحرین و نقش استقلال دستگاه قضایی بحرین و "اهانت" به اصل حاکمیت ملی که این اقدام مخالف با منشور اتحادیه عرب و منشورسازمان ملل و اصول حسن همجواری" یاد می‌کنند، اظهار تاسف کردند.

کشورهای این شورا همچنین اشاره وزارت خارجه عراق به پیامدهای حبس علی سلمان بر ثبات بحرین و منطقه را محکوم کردند و مدعی شدند این امر «بررسی غیرسازنده‌ای است که به روابط میان کشورهای شورای همکاری با عراق لطمه می‌زند و با تلاش‌های کشورهای شورای همکاری جهت تحکیم امنیت و ثبات در منطقه مغایرت دارد".

کشورهای شورای همکاری در این یادداشت اعتراضی دولت عراق را ترغیب کردند تا «تدابیر فوری و قاطعانه‌ای را برای آنچه که وزارت کشور بحرین در مورد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در عراق برای انجام اقدامات تروریستی و قاچاق سلاح و مواد منفجره جهت بر هم زدن امنیت و ثبات در بحرین و کشورهای شورای همکاری مدعی آن است، اتخاذ کند».

اخیراً دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه علی سلمان را که به خاطر درخواست‌های قانونی‌اش جهت برقراری دموکراسی در بحران به چهار سال حبس محکوم کرد که عفو بین‌الملل نیز این حکم را محکوم و آن را نمونه دیگری از نقض آشکار تعهدات بین‌المللی از سوی مقامات بحرین به حساب آورد.

وزارت خارجه عراق نیز از حکم صادره علیه علی سلمان انتقاد کرده و از منامه خواسته بود تا وی را آزاد کند.

انتهای پیام

کد N866367

وبگردی