آفتاب

انتخابات مجمع ملی ونزوئلا اوایل دسامبر برگزار می‌شود

انتخابات مجمع ملی ونزوئلا اوایل دسامبر برگزار می‌شود

مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا پس از ماه‌ها اعمال فشار از سوی گروه‌های اپوزیسیون محلی و ناظران بین‌المللی اعلام کردند انتخابات مجمع ملی 6 دسامبر (15 آذرماه) برگزار می‌شود.

مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا پس از ماه‌ها اعمال فشار از سوی گروه‌های اپوزیسیون محلی و ناظران بین‌المللی اعلام کردند انتخابات مجمع ملی 6 دسامبر (15 آذرماه) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس قانون دولت کاراکاس انتخابات مجمع ملی ونزوئلا سال‌جاری میلادی برگزار می‌شود اما مقام‌های انتخاباتی در اعلام تاریخ دقیق این انتخابات تعلل می‌کردند و همین امر نگرانی‌ها را درباره لغو این روند انتخاباتی افزایش داده بود.

رئیس شورای انتخابات ونزوئلا در بیانیه خود اعلام کرد: دولت همواره به دنبال تعیین تاریخی برای این انتخابات بوده و فشارهای مردمی باعث آن نشده است. این‌گونه فشارها و تحلیل‌ها از جانب کارشناسان ملی و اشخاص بین‌المللی را اکثرا نادیده می‌گیریم.

6 دسامبر زمان تعیین شده برای برگزاری انتخابات مجمع ملی ونزوئلا یادآور نخستین بار انتخاب هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید این کشور است که در 6 دسامبر 1998 توسط مردم این کشور آمریکایی لاتین انتخاب شد.

حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا در حال حاضر اکثریت را در مجمع ملی دارد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر این انتخابات همین الان برگزار شود، ائتلاف اپوزیسیون با اکثریت آرا پیروز خواهد شد. ائتلاف مخالفان با 29 حزب از حمایت گسترده اپوزیسیون نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری برخوردار است.

احزاب مخالف دولت کاراکاس از زمان چاوز نتوانسته‌اند اکثریت مجمع ملی را به دست آورند.آنها حتی در انتخابات ملی اخیر شکست خوردند و در حال حاضر یک‌سوم کرسی‌های مجمع ملی را در اختیار دارند.

لئوپولدو لوپز، رهبر محبوس اپوزیسیون که از 2015 در اعتصاب غذاست از دولت خواسته بود تا زمان دقیقی برای این انتخابات اعلام کند و به ناظران بین‌المللی اجازه نظارت بر این روند را بدهد. هنوز مشخص نیست که آیا لوپز به اعتصاب غذایش در پی اعلام زمان دقیق انتخابات پایان می‌دهد یا خیر. وی همچنین خواستار آزادی زندان سیاسی شده است.

رئیس شورای انتخابات ونزوئلا همچنین گفت: کشورهای گروه آمریکای جنوبی موسوم به UNASUR اجازه می‌دهیم تا ناظرانی را به ونزوئلا اعزام کند.

در همین حال، نظرسنجی آوریل 2015 نشان داد که حزب مادورو موسوم به "سوسیالیست متحد ونزوئلا" تنها 25 درصد و اپوزیسیون 45.8 درصد حمایت‌ها را کسب کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N866324

وبگردی