آفتاب

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای در مجلس تصویب شد

طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای در مجلس تصویب شد

درجلسه علنی امروزمجلس ، نمایندگان جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به عنوان اولین دستور خود بررسی و تصویب کردند.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر،این جلسه با تاخیر 50 دقیقه‌ای ساعت 8:50 دقیقه با حضور 247 نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

محمدحسین فرهنگی دبیر هیئت رئیسه مجلس در حالی ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به شرح زیر قرائت کرد که هیچ‌یک از نمایندگان به عنوان مخالف این طرح صحبت نکردند.

1- لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2-آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است؛ باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

3-هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورایعالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره دو- وزیر خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر شش ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون امنیت ملی مجلس هر شش ماه یکبار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌نماید.

 دولت با تصویب این طرح مخالفت کرد، به طوری که قبل از رای‌گیری نمایندگان، علی لاریجانی گفت: دولت مخالف است؟ رئیس مجلس تصریح کرد: ما یک ساعت حرف زدیم (منظور لاریجانی جلسه غیرعلنی صبح امروز بود) که مشکل کشور حل شود و حالا دولت مخالفت می‌کند!

سرانجام نمایندگان با 213 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن علنی با تصویب ماده واحده این طرح موافقت کردند.

 

کد N866269

وبگردی