آفتاب
از انفجار پارلمان تا حملات در قندوز

یک نماینده مجلس افغانستان: فضای امنیتی کشورمان شکننده و پرچالش است

یک نماینده مجلس افغانستان: فضای امنیتی کشورمان شکننده و پرچالش است

صبح دوشنبه مجلس افغانستان در حالی شاهد یک حمله انتحاری بود که قرار بود کاندیدای وزیر دفاع این کشور رای اعتماد بگیرد. از سوی دیگر اول تیر مصادف با پایان کار قانونی مجلس افغانستان بود که به دلیل فراهم نبودن زمینه‌های برگزاری انتخابات مجلس این امر به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برخی تحلیل‌گران براین باورند که گروه‌های مخالف دولت وحدت ملی از ضعف و اختلاف موجود در بدنه دولت استفاده کرده و تلاش دارند قدرت‌نمایی کنند. علاوه بر این هم‌زمانی حمله انتحاری روز دوشنبه با افزایش درگیری‌های طالبان و گروه‌های مخالف دولت در شمال این کشور و اشغال ولایات قندوز بیش از هر زمان دیگری زنگ خطر را برای دولتمردان افغانستان به صدا در آورده است.

نماینده مردم بدخشان وجود مشکلات داخلی، ضعف در دولت وحدت ملی و اقدامات سازمان‌های امنیتی برخی از کشورها را در انفجار روز گذشته مجلس افغانستان و هم‌چنین حملاتی که در ولایت قندوز و بدخشان صورت گرفته است دخیل می‌داند.

نیلوفر ابراهیمی، نماینده مجلس افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: همه دنیا در جریان است که امروز فضای امنیتی در افغانستان فضایی شکننده و پرچالش است.

او ادامه داد:‌ منشاء این شکننده بودن امنیت در افغانستان از برخی مشکلات داخلی و مسائل خارج از افغانستان و هم‌چنین استخبارات (دستگاه‌های امنیتی) سایر کشورها حکایت دارد. این ناامنی در مدتی که دولت وحدت ملی روی کار آمده است گسترش پیدا کرده و افزایش یافته است.

ابراهیمی یکی از دلایل افزایش ناامنی‌ها در افغانستان را هم‌زمانی روی کارآمدن دولت وحدت ملی با برخی از وقایع در این کشور دانست و گفت:‌ روی کار آمدن دولت جدید در کشور ما هم‌زمان شد با خروج نیروهای خارجی از افغانستان و هم‌چنین فصل بهار و تابستان موسم جنگ در افغانستان نامیده می‌شود. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا وضعیت امنیتی کشور به طور کلی ناامن شود.

وی با اشاره به حادثه انفجار بمب در پارلمان افغانستان خاطرنشان کرد: به عقیده من نمی‌توان از حادثه روز دوشنبه سرسری عبور کرد چرا که این حادثه ابعاد مختلفی دارد. اول این که روز دوشنبه روز اول برج سرطان (تیر) و ختم قانونی شورای ملی و یا لویی جرگه محسوب می‌شد. هم‌چنین قرار بود کاندیدای وزارت دفاع افغانستان در مجلس حضور یابد. علاوه بر این قرار بود وزیر دفاع این کشور پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس به عنوان نماینده افغانستان در بروکسل حاضر شده و جامعه جهانی را برای همکاری در زمینه بازگرداندن امنیت به افغانستان و اعزام نیرو به این کشور متقاعد کند.

این نماینده مجلس افغانستان ادامه داد:‌ هم‌چنین قرار بود روز دوشنبه مسائل مهم دیگری در مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد و به همین دلیل خانه ملت پذیرای جمع کثیری از نمایندگان بود و دقیقا هم‌زمان با ورود کاندیدای وزارت دفاع در اقدامی انتحاری انفجاری صورت می‌گیرد که به برکت ماه مبارک رمضان هیچ یک از نمایندگان صدمه ندیدند ولی متاسفانه تعدادی از مردم عادی زخمی شدند.

او ضمن قدردانی از سربازان وظیفه‌ای که مشغول محافظت از مجلس افغانستان بودند افزود: سربازان افغان یک بار دیگر به دشمنان کشورمان نشان دادند که با شکم گرسنه از خاک، ناموس، تمامیت ارضی و پارلمان کشورشان دفاع خواهند کرد. در همین راستا یکی از سربازان 4 تن از مهاجمان را از پا درآورد و خدا را شکر که خودش سلامت است.

ابراهیمی تاکید کرد: به عقیده من وضعیت فعلی افغانستان به بازنگری جدی نیاز دارد و تمام کشورهایی که ادعای حمایت از افغانستان را دارند باید بازنگری جدی در مسائل کشورمان داشته باشند.

وی با بیان این که جنگ افغانستان تنها جنگ با طالبان نیست بلکه جنگ با تروریسم است، خاطرنشان کرد: ما در افغانستان فقط با طالبان نمی‌جنگیم بلکه با القاعده، تروریسم و استخبارات برخی کشورها به ویژه تعدادی از همسایگان‌مان می‌جنگیم.

این نماینده مجلس افغانستان در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با وقایع قندوز و تحولات این مناطق گفت: متاسف هستم که به عنوان نماینده ملت افغانستان امروز باید اعلام کنم که افغانستان ناامن است. آرزوی دیرینه من این است که به عنوان نماینده مردم از قدرت و اقتدار حکومت کشورم سخن بگویم ولی متاسفانه تا حدی ضعف‌ها و نارسایی‌های داخلی حکومت وحدت ملی در کنار آسیب‌ها و عواملی که در گذشته نیز در کشور وجود داشته است باعث شد تا بخش‌هایی از ولایت شمال افغانستان یعنی ولایت بدخشان و قندوز شاهد حملات جدی باشند. تاریخ نشان داده است که ناامنی قندوز باعث سقوط شمال این کشور شده است و در حقیقت سقوط شمال افغانستان سقوط این کشور محسوب می‌شود.

او یکی از دلایل وقوع ناامنی در شمال افغانستان را تلاش قدرت‌های بزرگ برای دستیابی به آسیای مرکزی دانست و افزود: قدرت‌های بزرگی که آرزوی دستیابی به آسیای مرکزی را دارند در ناامنی‌های شمال افغانستان دست دارند و حتی نهادهای خارجی و گروه‌هایی که تحت عنوان ناتو همکاری‌های خود را با افغانستان اعلام می‌کنند، امروز به ما می‌گویند که حفظ امنیت شمال افغانستان با ما نیست. وقتی چنین موضع‌گیری در قبال درگیری‌های قندوز اعلام می‌شود نشان می‌دهد که جنگ افغانستان جنگ با طالبان نیست بلکه جنگ با استخبارات منطقه و دنیا است.

این نماینده مجلس افغانستان تاکید کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی که افغانستان در آن واقع شده است مردم این کشور خون بهای زیادی می‌پردازند و شهید می‌دهند. هم‌چنین متاسفانه وضعیت امنیتی کشور در شرایط خوبی قرار نگرفته است.

ابراهیمی در پایان در رابطه با این که به غیر از نیروهای امنیتی افغانستان چه گروه‌های دیگری با مخالفان دولت در ولایت قندوز مقابله می‌کنند؟ خاطرنشان کرد: فقط نیروهای امنیتی افغانستان با آن‌ها مقابله می‌کنند. مشکلات نیروهای ما نبود تجهیزات، کمک‌های هوایی و نارسایی تجهیزات مکمل برای سربازان افغان است اما در صورتی که نیروهای ما به موقع تجهیز شوند و کمک‌های هوایی در حمایت از آن‌ها صورت بگیرد قطعا با شجاعتی که آن‌ها دارند از خاک و وطن خود دفاع خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N866178

وبگردی