آفتاب
دیپلمات روس:

روابط ریاض-مسکو به سمت همکاری راهبردی پیش می رود

روابط ریاض-مسکو به سمت همکاری راهبردی پیش می رود

«آندری بکلانوف» سفیر سابق روسیه در عربستان گفت روابط میان مسکو - ریاض به سرعت به سمت همکاری راهبردی پیش می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، آندری بکلانوف که در حال حاضر سمت مشاور نائب رئیس پارلمان روسیه را بر عهده دارد با بیان این که اتحاد جماهیر شوروی اولین کشوری بود که عربستان سعودی را به رسمیت شناخت گفت: روابط روسیه و عربستان قدیمی و تاریخی است.

وی افزود: به رغم سردی در روابط میان طرفین در مراحل مختلف، طرفین پی برده اند که نیاز به روابط طبیعی و خوب دارند و سفر محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع عربستان به مسکو در همین راستا انجام گرفت.

این کارشناس امور عربستان سعودی، سفر محمد بن سلمان به روسیه را اقدامی تاریخی، مهم و پیچیده خواند و گفت این سفر در حالی انجام می گیرد که اکثر کشورهای عربی منطقه خاورمیانه شاهد درگیری هستند.

وی در مورد توافقنامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای که اخیرا میان طرفین امضا شد، گفت: این توافقنامه شروع همکاری دو کشور است و امضای آن نشان دهنده حرکت طرفین به سمت همکاری راهبردی است.

گفتنی است روسیه و عربستان روز پنجشنبه گذشته در حاشیه گردهمایی اقتصاد جهانی در شهر سن پترزبورگ توافقنامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای امضا کردند.

این توافقنامه که برای اولین بار در تاریخ روابط روسیه و عربستان امضا شده شامل پژوهش های هسته ای، طراحی، ساخت و راه اندازی رآکتورهای هسته ای، ایستگاه های آب شیرین کن، استفاده صلح آمیز از سوخت های هسته ای، تولید رادیو ایزوتوپ ها و به کارگیری آن در صنعت، کشاورزی و پزشکی می شود.

کد N866047

وبگردی