آفتاب
رییس ‌کل دادگستری خراسان رضوی:

عمده تضییع حقوق بیت‌المال در اثر سهل‌انگاری مدیران رخ می‌دهد

عمده تضییع حقوق بیت‌المال در اثر سهل‌انگاری مدیران رخ می‌دهد

رییس ‌کل دادگستری خراسان رضوی از اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری از امروز همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، حجت‌الاسلام علی مظفری در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به اینکه اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری از امروز در استان هماهنگ با کشور آغاز شده است، اظهار کرد: بر اساس این قانون دادگاه‌های جزایی به دادگاه‌های کیفری یک (صلاحیت عمومی) و دادگاه‌های کیفری دو (جرائم خاص) تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، پس از این پرونده‌های خاص و سنگین در دادگاه‌های انقلاب با تعدد قاضی رسیدگی می‌شوند و جرائم خشنی که در شهرستان‌های استان شکل بگیرد از این به بعد در مراکز استان رسیدگی می‌شوند.

رییس‌ کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: افتتاح دادگستری شهرستان فیروزه در چهارشنبه هفته جاری و راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی برای تقدیم دادخواست از جمله فعالیت‌های بسیار مهم دادگستری خراسان رضوی در این ایام خواهد بود، اما برخی از موارد همچنان باید به صورت مستقیم در دادگستری انجام شود.

مظفری با بیان اینکه در سال گذشته در دادگستری استان به یک میلیون و 250 هزار پرونده در قسمت‌های مختلف رسیدگی شد، افزود: همچنین این استان تا اوایل سال گذشته دارای 270 هزار پرونده معوقه بود که باید علاوه بر رسیدگی به پرونده‌های وارده به این حجم بالای پرونده معوقه نیز رسیدگی می‌کرد.

وی با بیان اینکه به‌طور متوسط سالانه 15 هزار پرونده معوقه در دادگستری استان تشکیل می‌شد، ادامه داد: خوشبختانه با تدابیر مناسب دادگستری این استان علاوه بر اینکه شاهد ایجاد 15 هزار پرونده معوقه جدید نبوده‌ایم از 270 هزار پرونده نامبرده نیز 30 هزار پرونده کاهش یافت و مقرر شد تا تیر ‌ماه سال آینده تعداد پرونده‌های مختومه و وارده یکسان شود.

رییس‌ کل دادگستری استان خراسان رضوی افزود: در سال گذشته و ابتدای سال جاری شاهد همت بسیار خوب دادستان در بخش اجرای احکام جرائم خشن نظیر تجاوز به عنف، اعدام و ... بوده‌ایم که اجرای این احکام در ملاء عام منجر به کاهش جرائم شده است.

مظفری خاطرنشان کرد: وضعیت استان با توجه به جمعیت مهاجری که دارد بر اساس آمار رسمی خوشبختانه در وقوع جرائم امنیتی در حد نرمال است و شاهد شرایط نامطلوب نیستیم.

وی همچنین به جرائم اقتصادی شکل گرفته در موسسات مالی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دادگستری در این زمینه نیز مدیریت بسیار خوبی داشته و تمام پرونده‌ها در حال بررسی و پیگیری است.

رییس‌کل دادگستری استان از بازنشستگی 60 نفر از کارکنان ادارای و قضایی دادگستری استان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: همزمان 60 قاضی در نیمه دوم سال گذشته و 170 نفر نیز در بخش اداری جذب شده‌اند که جوان‌ کردن دستگاه منجر به تسریع در بررسی پرونده‌ها و امور شد.

مفظری با تاکید بر اینکه عمده تضییع حقوق بیت‌المال در اثر سهل‌انگاری مدیران رخ می‌دهد، تصریح کرد: برخی از مدیران آنگونه که باید و شاید احساس مسئولیت نمی‌کنند و زمینه‌ای فراهم می‌شود برای سوء‌استفاده افراد سودجو که منجر به تضییع حقوق بیت‌المال خواهد شد.

انتهای پیام

کد N865831

وبگردی