آفتاب

فعال سیاسی عربستانی: سعودیها تسلیم شرایط مسکو برای نجات از باتلاق یمن شدند

فعال سیاسی عربستانی: سعودیها تسلیم شرایط مسکو برای نجات از باتلاق یمن شدند

ایرنا نوشت:

مجتهد فعال سیاسی عربستانی با انتشار مطالبی در خصوص سفر اخیر محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان به روسیه نوشت: مقام های عربستانی و به ویژه وزیر دفاع این کشور تسلیم شرایط مسکو برای نجات دادن خود از باتلاق یمن شدند.

به گزارش ایرنا، مجتهد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: محمد بن سلمان پسر پادشاه و وزیر دفاع عربستان تسلیم شرایط روس ها برای نجات دادن عربستان از باتلاق یمن شد.

مجتهد می افزاید: روس ها اعلام کرده بودند، برای اینکه به عربستان کمک کنند تا بدون عذرخواهی رسمی از یمنی ها جنگ را در یمن متوقف و آل سعود را از این گرداب نجات دهند، باید سه کار انجام دهند:

1- بالا بردن قیمت نفت

2- امضای قرارداد خرید سلاح های روسی که عربستان پیش از این آن را متوقف کرده بود

3-امضای قرارداد خرید اسلحه برای مصر با منابع مالی عربستانی که عربستان این قرارداد را نیز متوقف نموده بود.

این فعال سیاسی عربستان خاطر نشان کرده که وزیر دفاع سعودی این شرایط را پذیرفته و وعده داده که هر چه زودتر آن را عملی می کند و بر اساس این توافق روس ها نباید این مسئله را به گونه ای اعلام کنند که عربستانی ها زیر سوال روند.

بر اساس این توافق، عربستان در گام نخست تولید نفت روزانه خود را از 13و نیم میلیون بشکه در روز به 10میلیون بشکه در روز کاهش می دهد و اگر با این کار قیمت نفت افزایش نیابد، تولید نفت روزانه خود را به 9 میلیون بشکه در روز کاهش می دهد.

مجتهد خاطر نشان کرده که وزارت نفت عربستان تولید 13و نیم میلیون بشکه نفت در روز را پنهان نگه داشته است زیرا افزایش تولید نفت عربستان به هدف پایین آوردن قیمت نفت و در نتیجه ضربه زدن به اقتصاد ایران و روسیه بوده است.

وی می افزاید: عربستان در حال حاضر ادعا می کند که روزانه تنها 10 و نیم میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند اما واقعیت این است که تولید نفت این کشور بسیار بیشتر است.

این فعال سیاسی عربستانی معتقد است که عربستان ناچار شده با شرط دیگر روس ها یعنی موافقت با انجام قراردادهای نظامی گذشته روسیه با عربستان و مصر موافقت کند و جدا از این قراردادهای جدیدی به قراردادهای گذشته اضافه کند و زمینه را برای سرمایه گذاری روسیه فراهم نماید.

مجتهد در پایان می نویسد: وزیر دفاع عربستان همچنین به اطلاع رییس جمهوری روسیه رسانده که عربستان خواستار سرنگونی بشار اسد در سوریه نیست زیرا بشار اسد وسیله ای برای جلوگیری از پیشروی و قدرت یافتن گروه های تندرو به اصطلاح جهادی است و البته این دقیقا عبارتی است که اوباما در اجلاس اخیر کمپ دیوید بر زبان آورد.

مجتهد پیش از این و در آغاز سفر وزیر دفاع عربستان به مسکو نوشته بود: محمد بن سلمان در این سفر دست به دامن ولادیمیر پوتین می شود تا با استفاده از نفوذش، ایران و جنبش انصارالله را به توقف جنگ در یمن بدون عذرخواهی عربستان قانع کند و در مقابل مسکو با این پیشنهاد موافقت نخواهد کرد، مگر با فراهم شدن شرایط افزایش بهای نفت، امضای پیمان خرید سلاح از روسیه که قبلا عربستان آن را متوقف کرده و امضای فروش اسلحه به مصر با پول عربستان که آن نیز پیشتر متوقف شده بود.

5252

کد N865723

وبگردی