آفتاب

گزارش و تصاویر حمله انتحاری به پارلمان افغانستان

گزارش و تصاویر حمله انتحاری به پارلمان افغانستان

ساعتی پیش در کابل پایتخت افغانستان انفجارهایی در محوطه پارلمان رخ داد،رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند که دست کم صدای سه انفجار شنیده شده است.

 





به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت شکبه خبری بی بی سی فارسی، تلویزیون پارلمان تصاویری از تالار مجلس نمایندگان را نشان داد که پر از دود و خاک بود.

یکی از انفجارها زمانی رخ داد که رئیس مجلس نمایندگان مشغول سخنرانی در جلسه عمومی مجلس بود. به دنبال انفجار، صدای فریادها از تالار به گوش رسید و تصاویر زنده از تالار عمومی، نمایندگان مجلس را در حال خروج از تالار و سراسیمگی نشان می‌داد.

گزارش شده که ابتدا موتر/خودروی مملو از مواد انفجاری در کنار ساختمان پارلمان افغانستان منفجر شده و به دنبال آن تعدادی مهاجم شروع به تیراندازی کرده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان به رسانه‌های محلی گفته که نیروهای امنیتی به محل حادثه فرستاده شده و محوطه پارلمان زیر کنترل نیروهای امنیتی است.

آقای صدیقی گفته که به هیچ یک از نمایندگان مجلس آسیبی نرسیده اما یک تا دو مهاجم در یک ساختمان نیمه کاره در نزدیک پارلمان افغانستان جا به جا شده اند.
یکی از کارکنان دبیرخانه پارلمان افغانستان که در این انفجارها زخم سطحی برداشته به بی‌بی‌‎سی گفت که شدت انفجار باعث شده که خیلی از شیشه های ساختمان‌های درون محوطه پارلمان بشکند.

او گفت هنوز صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و کارکنان دبیرخانه به جاهای امن جا به جا شده اند.

نقیب‌الله فایق یک عضو مجلس نمایندگان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که منتظر ورود معاون دوم ریاست جمهوری و نامزد وزارت دفاع بودند که ناگهان انفجاری قوی روی داد.

آقای فایق گفت که پس از انفجار اعضای مجلس هراسان به طرف خروجی های تالار عمومی شتافتند.

این عضو مجلس گفت که صدای شلیک جنگ افزار سبک و سنگین به دنبال انفجار ادامه یافت و نمایندگان مجلس برای نجات جان خود از محل فرار کردند.

او می‌گوید که به دلیل معرفی نامزد وزارت دفاع، امروز اکثریت اعضای مجلس در تالار عمومی حضور داشتند.

امنیت محوطه پارلمان افغانستان از صبح امروز تشدید شده بود و نیروهای محافظت معاونیت دوم به محل رفته بودند. اعضای مجلس می‌گویند که پارلمان افغانستان از ماه‌ها پیش به این سو تهدیدهای امنیتی دریافت کرده بود و تدابیر امنیتی در اطراف پارلمان شدید بود.

هنوز از تلفات احتمالی این رویداد جزئیات دقیقی در دست نیست.

دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان گفته که سرور دانش معاون دوم با معصوم استانکزی نامزد وزارت دفاع به پارلمان رفته بود که انفجار رخ داد و برنامه برهم خورد. به آقای دانش در این رویداد آسیبی نرسیده است.

گروه طالبان گفته که حمله به پارلمان افغانستان کار افراد این گروه بوده است. در پیام گروه طالبان که به رسانه‌ها فرستاده شده آمده که حمله هنگام معرفی نامزد وزارت دفاع صورت گرفت و تعدادی از مهاجمان وارد پارلمان شده اند.
تالار جلسات عمومی مجلس نمایندگان تخلیه شده است.

52310

کد N865438

وبگردی