آفتاب

تاکید انگلستان بر تقویت ناتو و لزوم پایبندی به معاهده دفاع جمعی

تاکید انگلستان بر تقویت ناتو و لزوم پایبندی به معاهده دفاع جمعی

انگلستان برای نشان دادن پایبندی به تعهداتی که در قبال ناتو دارد از تقویت حضور نظامی خود در اروپای شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «مایکل فالن» وزیر دفاع انگلستان دیروز یکشنبه از تصمیم خود به تمدید ماموریت جت های جنگنده و نیروهای نظامی کشور در اروپای شرقی سخن گفت تا به این ترتیب علاوه بر اعلام هشدار به روسیه، پایبندی خود را به عنوان یکی از اعضای ناتو به معاهده دفاع جمعی نشان دهد.

وی که با خبرگزاری بی. بی .سی. مصاحبه می کرد بر لزوم ادامه تقویت ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) تاکید کرد.

فالن نیز مانند دیگر همپیمانان انگلستان مقابله با قدرت نمایی نظامی روسیه را مهمترین بهانه برای تقویت ناتو اعلام کرد و مدعی شد: این خیلی اهمیت دارد که عزم خود در پایبندی به معاهده دفاع جمعی را به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نشان دهیم.

انگلستان نیز قرار است به شکل گیری نیروهای واکنش سریع ناتو کمک کند. این نیروها در اروپای شرقی مستقر می شوند و به فاصله دو روز از صدور فرمان قادر به اجرای عملیات نظامی هستند.

به گفته فالن، قرار است با شروع سال ۲۰۱۶ میلادی ، انگلستان حدود ۱۰۰۰ نیروی نظامی را به این واحد اضافه کند و در  سال ۲۰۱۷ میلادی هم تعداد ۳۰۰۰ نیروی دیگر را به این مجموعه بیافزاید. نهایتا تا سال ۲۰۲۱ انگلستان سالانه ۱۰۰۰ نیروی جدید را در اختیار ناتو قرار می دهد.

آرایش نظامی جدید ناتو که یادآور دوران جنگ سرد است در پی تنش میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین حاصل شده است.   

لازم به ذکر است که دولت محافظه کار لندن با هدف توازن بودجه خواهان کاهش هزینه های نظامی انگلستان است و این تصمیم می تواند از حجم بودجه ای که این کشور در اختیار ناتو قرار می دهد بکاهد. صحبت های روز گذشته فالن در واقع به منزله اطمینان بخشیدن به آمریکا و همپیمانان اروپایی است تا پایبندی انگلستان به حفاظت از منافع اروپا را علیرغم کاهش بودجه نظامی ثابت کند.

کد N865400

وبگردی