آفتاب

بیش از 730 روستای استان کرمان فاقد لوله‌کشی و آب آشامیدنی

بیش از 730 روستای استان کرمان فاقد لوله‌کشی و آب آشامیدنی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: بیش از 730 روستا در استان فاقد لوله کشی و آب آشامیدنی هستند و برای حل مقطعی مشکل، با تانکر آبرسانی می‌کنیم و 906 روستا از این طریق آبرسانی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "علی رشیدی" صبح امروز اول تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه)، اظهار کرد: بخشی از نابسامانی‌های آب در کشور، ناشی از پایین بودن و بی‌ارزش بودن قیمت آب و تعرفه آب به ویژه در بخش کشاورزی است.

وی افزود: امروز آب از مقوله محلی خارج شده و باید مسافت طولانی طی کنیم و به منطقه‌ای برای تامین آب برسیم که باز هم سفره‌های زیرزمینی ناپایداری هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در روستاها، ناپایداری سفره‌های زیرزمینی است و مشکلات کمی آب تاثیر بسیاری بر کیفیت آب گذاشته و برداشت بی‌رویه موجب اسیدی، شور و تلخ شدن آب‌ها می‌شود.

رشیدی تصریح کرد: خوشبختانه یک وفاق ملی در مسئله آب به وجود آمده و این بحث اولویت اول همه است و استاندار کرمان همت ویژه‌ای در زمینه حل مشکل کم‌آبی استان دارد.

آب، یک زبان مشترک می‌خواهد

وی اظهار کرد: آب، یک زبان مشترک می‌خواهد و باید در این بخش همزبان شویم و باید رسانه‌ها در این زمینه اطلاع رسانی دقیق به مردم داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با بیان اینکه هنوز در برخی از مناطق استان خوب اطلاع رسانی نشده، گفت: در شمال استان اقدام خوبی برای مصرف بهینه صورت گرفته و مقداری کاهش مصرف داشته ایم اما در جنوب و شرق استان نیاز به اطلاع رسانی دقیق تری از وضعیت آبی استان و لزوم صرفه جویی در این زمینه است.

وی افزود: 5177 روستا در استان کرمان یعنی معادل 10 درصد روستاهای کشور وجود دارد و استانی خشک و نیمه خشک با تبخیر و تعرق بسیار بالا هستیم.

رشیدی تصریح کرد: متاسفانه الگوی مصرف آب در کشور ما برگرفته از کشورهایی است که با مشکل مواجه نیستند و این الگو باید اصلاح شود.

وی اظهار کرد: آب مصرفی روزانه هر نفر در ایران 250 لیتر در شهرها و 170 لیتر در روستاها است که در برخی کشورهای مشکل دار تا چهار لیتر مصرف هر نفر کاهش پیدا کرده و ما نیز باید در زمینه مصرف بهینه تلاش جدی داشته باشیم.

وی افزود: در آب شرب نیز قیمت بسیار پایین است در حالی که مهم‌ترین نیاز انسان برای زندگی بعد از هوا، آب است.

رشیدی تصریح کرد: هنوز در روستاها مردم گمان می‌کنند که به دلیل کم‌آبی در بخش کشاورزی، از آب شرب می‌توانند برای کشاورزی استفاده کنند و در جنوب و شرق استان کرمان از این موارد بسیار است.

با انشعابات غیرمجاز به شدت برخورد می کنیم

وی اظهار کرد: در حال پیمایش در استان هستیم و با انشعابات غیرمجاز به شدت برخورد می‌کنیم و از مسئولان قضایی استان و شهرستان ها به ویژه دادستان کهنوج، فهرج و ریگان قدردانی می‌کنیم که در این راستا همراه ما هستند.

وی افزود: 620 روستا نیز که قبلا تامین آب شده، با کمبود آب مواجه هستند و کمبود بیش از 700 لیتر آب در ثانیه است که جبران آن 130 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و امیدواریم با اتفاق نظری که در کشور به وجود آمده، اعتباری برای حل بحران آب به ویژه در استان کرمان اختصاص داده شود.

رشیدی درباره اجرایی شدن مصوبات 17 گانه طرح همیاران آب استان اظهار کرد: سال گذشته 3800 انشعاب غیرمجاز جمع‌آوری، 380 کنتور شبکه تعویض شده است و باید طبق برنامه پنج ساله 30 هزار کنتور خراب تعویض شود که در سال اول 20 هزار مورد انجام شده و از برنامه جلو هستیم.

وی در ادامه درباره وضعیت آب روستای بی بی حیات شهرستان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر تامین آب کشاورزی این روستا از چشمه‌های اطراف است و آب شرب تاکنون با تانکر تامین شده اجرای خط آبرسانی از دشت حسین آباد به سمت اختیارآباد، کوه باداموئیه و بی بی حیات با 80 کیلومتر خط انتقال در حال اجراست و در هفته جاری آب شرب با کیفیت خوب به روستای بی بی حیات می‌رسد.

کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است

مدیرعامل شرکت آبفار استان کرمان گفت: کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است و 16 آزمایشگاه کاملا مجهز در استان داریم و هر روز کیفیت آب توسط کارکنان ما با نظارت کامل و مستقیم وزارت بهداشت در آب انجام می‌شود.

وی درباره آب روستاهای حرمک، کشیت و نسک از توابع بخش گلباف اظهار کرد: آب این روستاها شور و با EC بالاست اما مشکل بهداشتی ندارد و روستای کشیت اولین روستایی است که شرکت آب و فاضلاب برای آن آب شیرین کن نصب کرد و همچنین نصب آب شیرین کن برای حُرمک و کشیت در برنامه داریم که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.

رشیدی در پایان با بیان اینکه بخشی از آب شرب روستاهای استان از طریق 598 حلقه چاه تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: اولویت شرکت، آبرسانی به روستاهای فاقد آب است.

انتهای پیام

کد N865367

وبگردی