آفتاب

لاریجانی: در تصمیم‌سازی و نظارت باید به اصناف اعتماد شود

لاریجانی: در تصمیم‌سازی و نظارت باید به اصناف اعتماد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به اصناف در تصمیم‌سازی و نظارت اعتماد شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در مراسمی که به مناسبت روز ملی اصناف در سالن مرکز همایش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود، گفت: نگاهی که ما در مجلس و در برنامه داریم این است که دولت باید از نظرات کارشناسی استفاده کند و در قانون، تالارهای گفت‌وگویی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این‌که مسئولین پشت درهای بسته برای افراد تصمیم بگیرند شکل خوبی ندارد و تصمیم گیری بهتر است با حضور اقشار مختلف انجام شود. البته بهره آن را خود مسئولین خواهند برد.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر این‌که اساس کار همه مسئولین اجرایی کشور باید بر مبنای اعتماد بر صنوف باشد، تصریح کرد: مطلوب همه اسناد این را می‌خواهد که اصلاح جامعه سرعت داشته باشد و منافع کشورمان حفظ شود؛ بنابراین اعتماد کردن به صنوف باید اساس کار باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا به اصناف خود اعتماد می‌کنند و بسیاری از فعالیت‌های نظارتی را به تشکل‌های صنفی خود واگذار می‌کنند و آنها اگر کارشان را درست انجام ندهند جرایم و مجازات‌های سنگینی خواهند داشت. این موضوع باید در جامعه ما نیز نهادینه شود. البته این را می‌پذیریم که در چند دهه اخیر جریان‌های چپ‌گرایی در کشور ظاهر شدند که تئوری‌هایی که اساس کارشان مارکسیستی بود وارد جریان کشور شد؛ در صورتی که بازار هیچ وقت جدای از روحانیت و جامعه نبود.

وی افزود: این جریان‌های چپ تنها بی‌اعتمادی را دامن می‌زدند و به جای این‌که افراد ریشه‌دار کارشان را به صورت حرفه‌ای انجام دهند افرادی بی‌ریشه کار را در دست گرفتند.

رئیس مجلس با تأکید بر این‌که ریشه فرهنگی ما اعتماد به صنوف بوده و باید به آن فرهنگ بازگردیم، اظهار کرد: در غیر این‌صورت کشور ضرر خواهد کرد و یکی از راه‌های این اعتمادسازی حضور اصناف در تصمیم‌سازی چه در دولت و چه در مجلس است که باید از نظرات اصناف در تصمیم‌سازی استفاه شود. در حال حاضر نیز بخش‌های خصوصی می‌توانند در جلسات کمیسیون‌ها و صحن مجلس حضور یابند و اظهارنظر کنند.

لاریجانی یادآور شد: بخش دیگر بخش نظارت است که باید به جای تربیت کارمند برای نظارت از خود اتحادیه‌ها کمک بگیریم که با این کار هزینه‌های نظارت کاهش پیدا کرده و امر نظارت نیز دقیق‌تر انجام می‌گیرد و اصلاحات قانونی نیز در حال حاضر به این سمت و سو حرکت می‌کند.

وی همچنین با بیان این‌که من با قوانینی از جنس تعزیرات موافق نیستم، تصریح کرد: قانون تعزیرات مصوبه مجمع بوده و اگر اشکالاتی دارد باید پیشنهاد دهیم تا اصلاح شود. چرا که اگر متخلفی هست نظامات قانونی باید برای آن تصمیم‌گیری کند.

لاریجانی ادامه داد: در حال حاضر اصناف باید متناسب با شرایط وضع خود را روزآمد کنند؛ چه در بحث سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری چرا که عصر، عصر تحولات است.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: شاید با توجه به این تحولات قانون تجارت نیز نیاز به تغییر داشته باشد. البته من راغب نیستم قوانین مادر دستکاری شوند اما بخشی از آنها باید متناسب با شرایط و تحولات زمانه تغییر کنند و اصلاح شوند.

وی در ادامه با اشاره به نظام مالیاتی کشور، گفت: در بخش مالیات‌ها باید بر اساس اعتماد عمل کرد. اما این را بپذیریم فرهنگ مالیات ضعیف است و این فرهنگ باید اصلاح شود. چرا که اگر بخواهیم زمانی کشور را بدون نفت اداره کنیم بخش اعظم آن جایگزینی مالیات‌هاست و افراد باید بپذیرند زندگی اجتماعی این ویژگی را دارد. به خصوص مالیات بر درآمد که در کشورهای دیگر در این رابطه انضباطی وجود دارد و روشن است اما در کشور ما روشن نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اتاق صنفی می‌تواند نظاماتی در این رابطه پیشنهاد دهد که شفاف‌سازی در مالیات ها چطور انجام گیرد که نهایتاً موجب تعادل بخشی و دادن اختیارات به اصناف را منجر می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک فرمول مشخص نیاز به تعاملی نزدیک میان اتاق اصناف، وزارت صنعت و معدن است و پیشنهاد من این است که با توجه به تدوین برنامه ششم توسعه در دولت اصناف پیشنهادات خود را به دولت بدهند که تغییرات عمده‌ای در وضعیت آنها در برنامه ششم گنجانده شود که اگر کمی و کسری هم در لایحه دولت داشت ما در مجلس در خدمتتان هستیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس اتاق اصناف ایران و فرمانده کل اماکن نیروی انتظامی حضور داشتند.

در مراسم روز ملی اصناف با حضور رئیس مجلس از فعالان و برگزیدگان اصناف کشور تقدیر شد.
کد N865328

وبگردی