آفتاب

سبحانی‌نیا: آمریکایی‌ها به دنبال امتیازگیری هستند

سبحانی‌نیا: آمریکایی‌ها به دنبال امتیازگیری هستند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه مراکز نظامی ما باید دور از دسترس هر کشوری باشد گفت که آمریکایی ها با طرح موضوع بازرسی از مراکز غیر هسته‌ای به دنبال امتیاز گیری در مذاکرات هستند که چنین اجازه ای به آن‌ها داده نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در مورد بازرسی از مراکز نظامی گفت : یکی از شیوه های آمریکا در مذاکرات این است که در هر بازه زمانی موضوع جدیدی را مطرح کنند تا با طرح فضای خاص تبلیغاتی به افکارعمومی جهت دهد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در همین راستا موضوع دسترسی به مراکز نظامی را مطرح کرده‌اند، حال اینکه می‌دانند مراکز نظامی جزو مراکز مهم و نوامیس هر کشوری است که بر همین اساس ایران با داشتن حساسیت روی این موضوع چنین اجازه ای را نمی‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها با طرح اینگونه مسائل و درخواست بر سر نظارت‌های فوق پروتکلی به دنبال امتیازگیری از ایران هستند گفت: در روزهای مهم و حساس و در آستانه جمع بندی مذاکرات برای دست یافتن به نگارش نهایی متن توافق، آمریکایی ها می خواهند این خواسته را به نحوی به تیم مذاکره کننده ایران تحمیل کنند حال اینکه خودشان می‌دانند چنین درخواستی جایگاه و وجاهتی ندارد.

سبحانی نیا ادامه داد: مقام معظم رهبری در این باره به صورت جدی موضع گیری کردند و بعد از آن نیز شاهد موضع گیری جدی مقامات نظامی بودیم . قاطبه مردم نیز دیدگاهشان این است که نباید از مراکز غیر هسته‌ای بازدید شود و بر این اساس نباید به هیچ وجه تیم مذاکره کننده در مقابل این زیاده خواهی و فزون طلبی آمریکا کوتاه آمد.

وی با تاکید بر اینکه هر کشوری دارای مسائل سری،‌ فوق سری و محرمانه است توضیح داد : ورود به حوزه نظامی نوعی ورود به مسائل یک کشور است و این با همه قوانین و مقررات مغایرت دارد. آمریکا با طرح این درخواست نوعی دخالت در امور کشور ما می‌کنند که خودشان هم می‌دانند چنین کاری شدنی نیست، آن‌ها می خواهند با طرح این موضوعات به نوعی امتیاز بگیرند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرام بودن سلاح هسته‌ای گفت: شاید غربی ها خیلی اطلاعاتی در مورد فتوا ندارند اما برای ما روشن است که فتوا امری شرعی و واجب است؛ وقتی فتوایی در موضوعی داده می‌شود باید نسبت به عمل و یا عدم عمل آن اقدام کرد به عبارت دیگر باید آن کار را انجام داد و یا ترک کرد.

سبحانی نیا خاطر نشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری صراحتا به عنوان نظر حکومتی و فقیه جامع شرایط فتوایی را می‌دهند باید همه به آن تمکین کنند، ایشان این فتوا را صادر کرده اند که سلاح هسته‌ای حرام است و ایران بنایی برای دست یافتن به سلاح کشتار جمعی ندارد. بنابراین با این فتوا ما به عنوان مسلمان و مقلد از مرجعیت وظیفه عمل به آن را داریم و قاعدتا در این حوزه وارد نمی‌شویم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا علاوه بر مرجعیت تقلید این موضوع را مطرح کردند که قطعا ارتش و مراکز نظامی از ان تبعیت می‌کنند. موضوعی که برای غربی ها هنوز روشن نشده است و مدام ادعاهایشان را تکرار می‌کنند.

سبحانی‌نیا در پایان گفت:‌ غربی ها هنوز درک نکرده اند که فتوا چیست و چه تاثیری در جامعه ما می گذارند و آن‌ها اینگونه بحث ها را بر مبنای نگاه غربی شان مطرح می‌کنند، فکر می‌کنند ما چون مصریم که بازدیدی از مراکز نظامی انجام نشود چیزی در این مراکز وجود دارد حال اینکه در این مراکز چیزی نیست ولی باز هم مراکز نظامی باید دور از دسترس هر فرد، شخص و کشوری باشد.

انتهای پیام

کد N865284

وبگردی