آفتاب
آخرین تحولات و اظهارنظرها درباره مذاکرات؛

سخنان‌ هسته‌ای روحانی و لاریجانی

سخنان‌ هسته‌ای روحانی و لاریجانی

لاریجانی: «مذاکرات هسته‌ای مذاکرات پیچیده‌ای است و از این‌رو تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید از همه جهات مورد حمایت باشند.»


به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، وزیر امور خارجه کشورمان پس از شرکت در ششمین نشست مشترک دولت و مجلس، به لوکزامبورگ سفر کرد تا با مسؤول سیاست خارجی و وزرای خارجه سه کشور اروپایی دیدار کند.

در ضیافت افطار دولت و مجلس که بعدازظهر روز گذشته به میزبانی دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد، هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس بر حفظ وحدت و یکپارچگی، توجه به منافع ملی و حمایت از تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید کردند.

 

http://media.jamnews.ir/619d0cd2-dce5-444f-a8d7-59d67b184c50.jpg

 

روز اروپایی ظریف


به نوشته سایت دویچه وله، خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر داده‌اند که وزیران خارجه اروپایی عضو گروه ۵+۱ به همراه فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۲۲ ژوئن/ اول تیر) با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار می‌کنند.

 

یک مقام اروپایی گفته است که برخی از وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، اول تیر ماه، با وزیر خارجه ایران، در راستای تلاش‌ها برای رسیدن به توافق اتمی، دیدار می‌کنند.

 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از قول یک منبع اروپایی نقل کرده است که دیدار وزیران خارجه کشورهای اروپایی و محمد جواد ظریف در آستانه رسیدن به موعد مقرر برای تدوین سند نهایی توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

 

به گفته این منبع خبری «این یک دیدار سیاسی، در راستای مذاکرات جاری، پیشاپیش مرحله پایانی‌ست». به گفته این منبع، فیلیپ هاموند، فرانک والتر اشتان‌مایر و لوران فابیوس، وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه، به دیدار با آقای ظریف می‌روند.

 

سایت رادیو فردا نوشته است: پیشاپیش قرار بود محمد جواد ظریف با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در لوکزامبورگ، دیدار کند.

 

 

http://media.jamnews.ir/0%2c%2c18376990_303%2c00.jpg

 

دیدگاه فرانسه در مذاکرات

 

فابیوس که خود در حال حاضر در بیت‌المقدس برای انجام دیدارهایی در مورد انجام مذاکرات صلح صهیونیست ها و فلسطینی‌ها به سر می‌برد، به موضوع مذاکرات نیز اشاره کرده است.

 

وزیر خارجه فرانسه به خبرنگاران گفته است: «فکر می‌کنیم، که باید در مورد توافق احتمالی اگر به دست آید، خیلی محکم باشیم، که توافی قوی حاصل شود.»

 

او افزوده این موضوع به معنی آن است که توافق احتمالی قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد.

 

این گفته‌های وزیر خارجه فرانسه تاکیدی مجدد بر موضع پاریس است که پیشتر نیز بیان شده بود.

 

از جمله در ۲۱ خرداد ماه که فابیوس در مصاحبه‌ای در پاریس گفته بود توافق اتمی با ایران «باید قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد، اما در این باره هنوز هیچ تضمینی نیست».

 

در گزارش‌های پیشتر منتشر شده، آمده بود که فابیوس و ظریف، روز اول تیر ماه، دیدار خواهند کرد.

 

 

http://media.jamnews.ir/1111%2846%29.jpg

 

رئیس جمهور ایران

 

حجت‌الاسلام روحانی شب‌گذشته در ششمین نشست مشترک مجلس و دولت با تأكید بر اینكه موضوع مذاكرات هسته‌ای مربوط به همه اجزاء نظام است، گفت: مذاكره‌كنندگان كشور در چارچوب‌های مشخص‌ شده از سوی رهبر معظم انقلاب كه به طور شفاهی و كتبی ابلاغ شده حركت می‌كنند.

 

 رییس شورای عالی امنیت ملی از این مذاكرات به عنوان یكی از مهم‌ترین مذاكرات دیپلماتیك كشور یاد كرد و اظهار داشت: این كار مهم در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و قانون اساسی پیش رفته و خواهد رفت.

 

دکتر حسن روحانی با اشاره به اینكه مذاكرات هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده، گفت: مذاكرات مسأله همه كشور است و امیدواریم با كمك مجلس و حمایت مردم ضمن احقاق حقوق ملت و تأمین منافع كشور به نتیجه قابل قبول و خوشحال‌كننده دست یابیم.
 

 

http://media.jamnews.ir/2222%2830%29.jpg

 


رئیس مجلس شورای اسلامی

 

دكتر علی لاریجانی نیز در ششمین نشست مشترک مجلس و دولت که در سالن اجلاس سران به میزبانی قوه مجریه برگزار شده بود، با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به نتیجه مطلوبی برسد و همه باید در جهت حمایت از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده تلاش کنیم.

 

رئیس قوه مقننه ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای مذاکرات پیچیده‌ای است و از این‌رو تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید از همه جهات مورد حمایت باشند. همچنین مهم است که حس کنیم که در یک جبهه واحد قرار داریم، زیرا در جبهه مخالف علناً گفته‌اند که ما به دنبال آن هستیم که پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز کنیم، بنابراین در مقابل چنین حریفی باید هم‌صدا بود.

 

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای نبرد سنگین دیپلماتیک است، گفت: قطعاً تمام مسئولان باید از تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کنند.

 

دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه سوء ظن به یكدیگر در مسائل ملی مثل موضوع هسته‌ای بسیار مضر است گاهی در محافل اطلاعات اشتباهی نقل و مطرح می شود و عده ای نیز براساس همین تحلیل های غلط تصمیمات اشتباه می گیرند. لذا اکنون بیش از هر زمانی به همدلی و همزبانی نیازمندیم و باید به هم اعتماد داشته باشیم.

کد N865281

وبگردی