آفتاب

وزارت دفاع انگلیس خبر حمایت تسلیحاتی از عربستان علیه یمن را تایید کرد

وزارت دفاع انگلیس خبر حمایت تسلیحاتی از عربستان علیه یمن را تایید کرد

وزارت دفاع انگلیس تاکید کرد، برای عربستان سعودی در جنگ کنونی‌اش علیه یمن حمایت فنی و تسلیحاتی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس گفت: کمک لندن به عربستان سعودی شامل تامین تسلیحات هدایت شونده دقیق است اما به دولت انگلیس اطیمنان داده شده که از این سلاح‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده خواهد شد.

فعالان ضد تجارت سلاح ضمن محکوم کردن حمایت انگلیس از عربستان سعودی، اعلام کردند که انگلیس بیشتر از آنکه به دموکراسی و حقوق بشر اهمیت دهد به فروش تسلیحاتی اهمیت می‌دهد.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به این سوالات که آیا تسلیحات انگلیس در حملات هوایی عربستان در یمن استفاده شده یا خیر و آیا انگلیس به این ائتلاف تحت رهبری عربستان کمک می‌کند یا خیر گفت: لندن مستقیما در عملیات نظامی عربستان شرکت نمی‌کند. ما از نیروهای مسلح عربستان سعودی حمایت می‌کنیم و به عنوان بخشی از توافقات موجود تسلیحات هدایت شونده دقیق را با هدف کمک به نیروی هوایی عربستان فراهم می‌کنیم.

وی افزود: نحوه و مکان استفاده از این تسلیحات به عهده عربستان است اما به ما اطمینان داده شده که از این تسلیحات مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده خواهد شد.

این پاسخ وزارت دفاع انگلیس گمانه‌زنی‌های مطرح شده از سوی فعالان ضد تجارت سلاح را تایید می‌کند مبنی بر اینکه انگلیس از جنگی که اساتید و بزرگان یمنی مستقر در غرب آن را "غیر قانونی" می‌دانند، حمایت می‌کند.

اندرو اسمیت از کمپین ضد تجارت سلاح گفت: بمباران هوایی عربستان فاجعه انسانی را به وجود آورده و در حال حاضر ما می‌دانیم که تسلیحات انگلیس در این فاجعه دست دارد. این تسلیحات نه تنها به این بمباران کمک نظامی می‌کند بلکه حمایت سیاسی قوی را نیز فراهم کرده و بر نزدیکی میان دولت‌های انگلیس و عربستان تاکید می‌کند.

وی افزود: با نابودی یمن و تشدید سرکوب مخالفان در عربستان سعودی، دولت انگلیس پیامی را ارسال می‌کند مبنی بر اینکه دموکراسی و حقوق بشر از اهمیت کمتری نسبت به فروش تسلیحاتی برخوردار است.

کمپین ضد تجارت سلاح گفت: این تسلیحات هدایت شونده دقیق که توسط نیروی هوایی عربستان سعودی استفاده شده احتمالا تایفون‌های یوروفایتر یا جت‌های تورنادو هستند.

به گفته این کمپین، عربستان سعودی و انگلیس مدت‌ها توافق‌های نزدیکی در تجارت تسلیحاتی داشته‌اند.

عربستان سعودی بزرگترین خریدار سلاح‌های انگلیس است و لندن نیز تنها تامین کننده بزرگ ریاض محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N865280

وبگردی