آفتاب

برگزاری مانور نظامی مشترک فیلیپین با آمریکا و ژاپن

برگزاری مانور نظامی مشترک فیلیپین با آمریکا و ژاپن

فیلیپین طی هفته جاری در نزدیکی جزایر "اسپارتلی" محل فعالیت پکن در دریای چین جنوبی رزمایش مشترکی با آمریکا و ژاپن برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مانیل که یکی از ضعیف‌ترین نیروهای دریایی را دارد در پی افزایش فعالیت‌های چین در دریای چین جنوبی همکاری‌های امنیتی خود را نه تنها با واشنگتن بلکه با ژاپن نیز افزایش داده است.

این درحالی است که پیشتر یکی از سخنگویان ارتش فیلیپین در این باره اعلام کرده بود نیروی دریایی فیلیپین هیچ برنامه‌ای برای برگزاری مانور مشترک در جزیره پالاوان در 160 کیلومتری جزایر اسپارتلی ندارد.

روز گذشته خبرنگاران گزارش دادند، دو هواپیمای نظامی و شناسایی یکی متعلق به آمریکا و دیگری ژاپن در یک هواپیمای نظامی در پورتو پرنسیزا مهم‌ترین شهر پالاوان مستقر شده‌اند.

با این حال مانور دو هفته‌ای مشترک با آمریکا اواخر هفته گذشته آغاز شد و مانور مشترک دو روزه با ژاپنی‌ها روز سه‌شنبه آغاز می‌شود. هر دوی این مانورها در حریم آبی فیلیپین برگزار می‌شوند.

در حالی که فیلیپین روابط نظامی مداومی با آمریکا دارد، این مانور دومین فعالیت مشترک نظامی این کشور با توکیو است. در حال حاضر ژاپن در دریای چین جنوبی ادعایی ندارد اما نگران است تسلط پکن در این آب‌ها مانع تردد آزادانه کشتی‌های این کشور در این دریا شود.

برگزاری مانور مشترک ژاپن و فیلیپین در حالی صورت می‌گیرد که دولت شینزو آبه، نخست وزیر این کشور همکاری‌های امنیتی خود را در جنوب شرق آسیا افزایش داده است.

چین ادعا می‌کند که بیش از 90 درصد دریای چین جنوبی متعلق به این کشور است در حالی که سایر کشورهایی چون مالزی، برونئی، فیلیپین، ویتنام و تایوان نیز ادعاهایی را در این دریا مطرح می‌کنند.

انتهای پیام

کد N865251

وبگردی