آفتاب

مساله فلسطین؛ از طرح کری تا فابیوس

مساله فلسطین؛ از طرح کری تا فابیوس

مقایسه میان طرح صلح پیشنهادی آمریکا که در سال 2014 مطرح شد و بازتابی در خاورمیانه نداشت و طرح جدید فرانسه برای حل اختلاف فلسطین و اسرائیل نشان می‌دهد که تفاوت چندانی میان این دو طرح وجود ندارد و در حقیقت فرانسه قصد دارد با بهره بردن از تیرگی روابط واشنگتن ‌و تل‌آویو، مساله فلسطین را به شورای امنیت ببرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه از چند روز پیش سفری را به منطقه خاورمیانه آغاز کرده که هدف از این سفر آن طور که گفته می‌شود حل و فصل اختلافات چند ساله فلسطین و رژیم صهیونیستی و از سرگیری مذاکرات صلحی است که با لجاجت‌های تل‌آویو در ادامه شهرک‌سازی‌ها متوقف شد.

فابیوس در این سفر که از قاهره آغاز شد با همتایات عرب خود در مصر و اردن و سران این کشورها و همچنین مسئولان فلسطینی و اسرائیلی رایزنی‌هایی را درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش برای حل اختلافات فلسطینی- اسرائیلی داشته است.

در ادامه و در مقام مقایسه این طرح با طرح اخیر آمریکا و جزئیات دو طرح به خطوط کلی مطرح شده در طرح پاریس اشاره می‌کنیم:

1-بررسی منطقه‌ای و بین‌المللی طرح تشکیل یک گروه حمایتی از کشورهای عربی و غیر عرب پیش از ارجاع مساله فلسطین به شورای امنیت جهت صدور تصمیم نهایی در این خصوص.

2-تعین خطوط کلی برای رسیدن به راهکار تشکیل دوکشور مستقل و اسرائیل با تبادل اراضی.

3-حل عادلانه و منطقی مساله پناهندگان فلسطینی

4-تکمیل مذاکرات صلحی که کنگره‌ای بین‌المللی از حدود 18 ماه قبل آن را آغاز و دنبال کرده است.

و اما نکات مطرح شده در طرح پیشنهادی آمریکا که توسط جان کری، ‌وزیر خارجه این کشور در سال 2014 مطرح شد عبارتند از :

1-عقب نشینی اشغالگران اسرائیلی از کرانه باختری تا مرزهای سال 1967 همراه با تبادل اراضی.

2-باقی ماندن شهرک‌های یهودی درکرانه باختری تحت کنترل اسرائیل و در مقابل اعطای مالکیت بخش‌هایی از مناطق اشغالی سال 1948 به طرف فلسطینی.

3- تعیین قدس شقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان "کشور یهود".

مقایسه این دو طرح که در فاصله زمانی یک سال مطرح شد نشان می‌دهد در اصل و اساس هیچ تفاوتی میان دو طرح وجود ندارد و در حقیقت طرح فرانسه تکرار دوباره طرح آمریکا در قالبی جدید است و فرانسه در طرح جدید خود به روابط بحران زده میان دولت آمریکا و تل‌آویو تکیه دارد زیرا با وجود آنکه واشنگتن در شورای امنیت در رد و مخالفت با طرح فلسطینی‌ها مبنی بر پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین تا پایان سال 2017 رای داد اما باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور در ماه جاری میلادی صراحتا اعلام کرد تعلیق روند صلح میان دو طرف و شروط سختی که نتانیاهو تعیین کرد، دفاع از اسرائیل در سازمان ملل را برای واشنگتن سخت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N865225

وبگردی