آفتاب

اپوزیسیون آفریقای جنوبی خواستار تحقیق درباره فرار البشیر از این کشور شد

اپوزیسیون آفریقای جنوبی خواستار تحقیق درباره فرار البشیر از این کشور شد

اپوزیسیون آفریقای جنوبی خواستار تحقیقات کامل در خصوص ناکامی دولت برای بازداشت رئیس‌جمهوری سودان شد که قرار است به دلیل اتهامات نسل‌کشی در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب اپوزیسیون «ائتلاف دموکراتیک» گفت، از دفتر دادستان کل می‌خواهد تا مشخص کند چه کسی مسوول صدور مجوز برای استفاده از منابع دولتی برای خارج شدن عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان از آفریقای جنوبی است.

حزب «ائتلاف دموکراتیک» در بیانیه‌ای گفت: با گذشت چند روز از زمانی که عمر البشیر از این کشور فرار کرده، شواهد و مدارک بسیاری مبنی بر توطئه مفصل و کاملاً هماهنگ جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی با همدستی گروه امنیتی برای تسهیل فرار البشیر از این کشور به دست آمده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما درخواست کرده‌ایم تا روز سه‌شنبه در مجمع ملی مساله خروج عمر البشیر به بحث گذاشته شود. ما همچنین در کمیته‌ای که اوایل روز سه‌شنبه برگزار می‌شود از میت انکونا- ماشابان، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی سوال می‌کنیم.

در همین حال روزنامه «ساندی تایمز» آفریقای جنوبی از توطئه محرمانه دولت آفریقای جنوبی برای تضمین خروج عمر البشیر از این کشور با وجود حکم بازداشت بین‌المللی‌اش خبر داد.

این روزنامه افشا کرد: نشست محرمانه‌ای در سطح وزرای ارشد برای مذاکره درباره حفاظت از البشیر برگزار شده و وی در هنگام رسیدن به هواپیمایش برای خارج شدن از آفریقای جنوبی توسط پلیس شخصی جاکوب زوما اسکورت می‌شد.

روزنامه «ساندی تایمز» به نقل از یکی از منابع ارشد دولتی گزارش داد: دادگاه کیفری بین‌المللی از آفریقای جنوبی خواست تا هنگامی که البشیر برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا به این کشور می‌آید، او را بازداشت کند. اما وزرای امنیتی پیش از رسیدن عمر البشیر در نشستی توافق کردند که آفریقای جنوبی به هر نحوی که شده از او محافظت خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از این نشست که در آن وزرای دفاع و پلیس مدیرکل دفتر جاکوب زوما شرکت داشتند، به عمر البشیر اجازه سفر به آفریقای جنوبی و تعهدات بسیار محکم برای حفاظت از او ارائه شد.

یکی از منابع سرویس امنیتی به این روزنامه گفت: هنگامی که مردم گفتند البشیر باید بازداشت شود، ما به او گفتیم آرام و راحت باشد چراکه به هیچ‌وجه او بازداشت نخواهد شد.

دوشنبه هفته گذشته پیش از آنکه یکی از دادگاه‌های پرتوریا دستور دهد که براساس حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی البشیر باید بازداشت شود، وی با هواپیما به خارطوم پرواز کرد.

البشیر که به مدت 25 سال زمام امور سودان را به عهده داشته از سوی دادگاه کیفری بین‌الملل به اتهامات جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شده است.

دولت آفریقای جنوبی اذعان کرده بود، البشیر و دیگر هیات‌هایی که در این نشست اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ شرکت دارند تحت مصونیت قرار دارند.

این در حالی است که سازمان ملل و وزارت امور خارجه آمریکا تاسف خود را از ناکامی آفریقای جنوبی در بازداشت البشیر اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N865203

وبگردی