آفتاب

هیات انصارالله از ژنو راهی مسقط شد/تلاش دولت هادی برای تحریم‌های بین‌اللملی علیه انصارالله

هیات انصارالله از ژنو راهی مسقط شد/تلاش دولت هادی برای تحریم‌های بین‌اللملی علیه انصارالله

در پی کارشکنی‌های برخی از کشورهای عربی در عزیمت هیات انصارالله از صنعاء به ژنو و تاخیر یک روزه این هیات برای حضور در نشست ژنو بنا به پیشنهاد مسقط، هیات انصارالله ژنو را به مقصد عمان ترک کرده تا از آنجا به صنعاء بازگردد. در همین حال دولت فراری یمن درصدد است تا اسامی هیات انصارالله در ژنو را به بهانه "مشارکت این افراد در درگیری‌های یمن" در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، عزالدین سعید الأصبحی، وزیر حقوق بشر دولت مستعفی یمن عنوان داشت: هیات انصارالله و هم‌پیمانان آن‌ها یعنی اعضای حزب کنگره سراسری مردمی ژنو را از طریق هواپیمای سازمان ملل به مقصد مسقط، پایتخت عمان ترک کردند.

از سوی دیگر، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک مسئول یمنی گزارش داد که دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری این کشور تصمیم دارد اسامی هیات انصارالله و برخی دیگر از گروه‌های سیاسی یمن حامی انصارالله را که در کنفرانس ژنو شرکت کردند به شورای امنیت ببرد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه این افراد اعمال و دارایی‌هایشان بلوکه شود و دولت مستعفی و فراری یمن این کار را می‌خواهد با ادعا و بهانه مشارکت این گروه سیاسی یمن در حملات در یمن انجام دهد و در این میان به اقدامات خود در حملات در یمن ادامه و در این میان به اقدامات خود در هم‌پیمانی با کشورهای عرب به رهبری عربستان در تجاوزی غیرقانونی به مردم یمن توجهی ندارد.

این مسئول تصریح کرد که این هیات‌هایی که دولت مستعفی و فراری یمن درصدد ارائه اسامی آن‌ها به شورای امنیت است عبارتند از انصارالله، هیات کنگره سراسری مردمی یمن و دو حزب اللقاء المشترک و نمایندگان مردم جنوب یمن. وی افزود: اسامی برخی از اعضای این هیات که تعداد آن‌ها به حدود 30 تن می‌رسد پس از حملات ائتلاف "طوفان قاطع" در فهرست تحریم‌ها درج شده بود که از جمله آن‌ها، ابوبکر القربی، وزیر خارجه سابق یمن و عارف الزوکا، دبیرکل کنگره سراسری مردمی یمن و فائقه السید احمد باعلوی، معاون دبیرکل کنگره مردمی و حمزة الحوثی از هیات انصارالله غالب مطلق، نماینده مردم جنوب یمن و عبدالرحمان السقاف، دبیرکل حزب سوسیال یمن و چند تن دیگر هستند.

این مسول خاطرنشان کرد: اسامی تمامی افرادی که اسامی آن‌ها از طریق دولت فراری یمن به سازمان ملل ارجاع شده تا تحریم‌های بین‌المللی علیه آن‌ها اعمال شود همچنین به دادگاه یمن ارجاع می‌شود.

این در حالی است که محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه‌ای عنوان داشت: آماده مذاکره و عقب‌نشینی‌ از شهرها هستیم. بسیاری از کشتی‌های حامل کمک‌های غذایی به دلیل محاصره اعمال شده از سوی عربستان نمی‌توانند به اسکله‌ها برسند.

وی افزود: علت اصلی در شکست مذاکرات ژنو نیز تلاش برای سوء استفاده از آتش بس انسانی و گرفتن دستاوردهای سیاسی بود. اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز تسلیم فشارها شده است و او از آن جایگاه مطلوب در مذاکرات ژنو برخوردار نبود.

انتهای پیام

کد N865087

وبگردی