آفتاب

راهپیمایی هزاران نفری یونانی‌ها علیه ریاضت اقتصادی

راهپیمایی هزاران نفری یونانی‌ها علیه ریاضت اقتصادی

هزاران تن از مردم یونان با برگزاری تجمعی مقابل پارلمان در آتن از الکسیس سیپراس خواستند تا در مقابل فشارهای وام‌دهندگان بین‌المللی مبنی بر پذیرش ریاضت اقتصادی بیشتر در ازای آزاد کردن میلیون‌ها یورو از بسته نجات مالی، مقاومت کند.

هزاران تن از مردم یونان با برگزاری تجمعی مقابل پارلمان در آتن از الکسیس سیپراس خواستند تا در مقابل فشارهای وام‌دهندگان بین‌المللی مبنی بر پذیرش ریاضت اقتصادی بیشتر در ازای آزاد کردن میلیون‌ها یورو از بسته نجات مالی، مقاومت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، راهپیمایی حامیان حزب حاکم چپگرای سیریزا متعلق به الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان و سایر مخالفان یورو، دومین راهپیمایی ضدیورو بود که طی یک هفته گذشته در مرکز آتن برگزار شد و دقیقا یک روز پیش از نشست سرنوشت‌ساز رهبران 19 کشور حوزه یورو در بروکسل برگزار شد. رهبران این منطقه امروز (دوشنبه) می‌خواهند تا به بن‌بستی که می‌تواند یونان را به قصور در پرداخت بدهی بکشاند، پایان دهند.

چندین هزار تن از مردم یونان با آواز خواندن، تکان دادن پرچم‌های یونان و حمل بندهایی با شعار «نه به یورو»، «ازمردم نمی‌توانید اخاذی کنید» و «کشور فروشی نیست» اعتراض خود را به برنامه‌های ریاضتی نشان داده و خیابان‌های مقابل پارلمان را اشغال کردند.

یک معلم سابق 65 ساله گفت: آنها می‌خواهند ما را تحقیر کنند چرا آنها آنقدر روی این اقدامات تاکید دارند؟ ما دیگر این وضعیت را تحمل نمی‌کنیم.

در شرایطی که آینده یونان در حوزه یورو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، یک راهپیمایی مخالفان چند روز پیش برگزار شد و تاکید کرد که این کشور در ارز واحد باقی بماند. یک راهپیمایی مشابه هم قرار است امروز دوشنبه برگزار شود.

تظاهرات روز یکشنبه همانند راهپیمایی‌های ضدریاضتی و حامی یورو بسیار کوچکتر از اعتراضات گسترده ده‌ها هزار نفری‌ای بود که در دوران بحران، میدان سینتاگی در مرکز آتن را پر کرد.

نتایج نظرسنجی‌های جدید از حمایت گسترده مردم برای باقی ماندن در یورو حکایت دارد اما نارضایتی شدیدی از کاهش حقوق بازنشستگی و دستمزدها وجود دارد که طی سال‌های رکود که بیکاری را به بیش از 25 درصد رساند، اعمال شد.

یک شهروند 65 ساله یونانی گفت: مردم به تدابیر ریاضتی نه گفته‌اند و رهبران باید این مساله را درک کنند. آنها باید به حرف ما گوش دهند. چطور یک نفر می‌تواند با 400 یورو در ماه زندگی کند؛ آن هم با این همه مالیات و قبض‌هایی که باید پرداخت شود؟ پس از دو روز رایزنی مشاوران نزدیک سیپراس برای ارائه طرحی پیشنهادی به رهبران اروپا، نخست‌وزیر یونان قرار است پیش از نشست امروز با رهبران حوزه یورو با رئیس کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و رئیس صندوق بین‌المللی پول دیدار کند.

مقام‌ها می‌گویند که سیپراس آماده سازش در برخی موارد است اما همچنان در مقابل کاهش حقوق بازنشستگی که یکی از درخواست‌های اصلی وام‌دهندگان است، مخالفت می‌کند.

یونان باید تا پیش از 30 ژوئن که ضرب‌الاجل بازپرداخت 1.6 میلیارد یورو به صندوق بین‌المللی پول است، برای آزادی مابقی وام خود تلاش کند. در غیر این صورت با قصور در پرداخت بدهی و احتمال اخراج از یورو مواجه می‌شود. اگر یونان ناکام بماند، باید خطر از دست دادن حمایت بانک مرکزی اروپا را نیز به جان بخرد؛ سیستم بانکداری یونان برای ادامه فعالیتش به کمک آن نیاز دارد.

انتهای پیام

کد N865019

وبگردی